
Si disposem d'un blog i volem potenciar-lo, cal que tinguem en compte, per un costat, com protegir els nostres drets i continguts; i d'un altre, a quines normes estem subjectes. Pel que fa a com protegir-nos, el més recomanable seria fer allò següent.
1. Protegim continguts
Si creem contingut original (textos, imatges o vídeos); es pressuposarà que en som els autors però, si volem acreditar-ho enfront tercers, caldria que, o bé registréssim el blog al Registre de la Propietat Intel·lectual; o bé emprant plataformes privades que generen prova que allò és nostre, entre d'altres. A més, podem subjectar la nostra plataforma a llicències com les Creative Commons, per indicar què pot fer l'usuari respecte dels nostres continguts (compartir; compartir citant font; modificar...).
2.- Protegim la nostra creació de cara a tercers que treballen per nosaltres
Si nosaltres no som els dissenyadors o desenvolupadors del nostre blog, ni tampoc som titulars de les imatges o vídeos que surten en ell, el més recomanable és que firmem un contracte amb les empreses o professionals que treballen o col·laboren amb nosaltres. S'han d'establir: drets i deures de cada una de les parts; qui és el titular del blog i dels continguts; drets d'explotació al respecte i a qui corresponen o com s'executaran.
3.- Com protegir-nos en relació amb anuncis i publicitat
Avui dia el blogger es considera un bon prescriptor de productes o serveis. Per això, moltes empreses i marques, contacten amb bloggers, perquè promocionin o facin difusió dels seus productes. Moltes vegades, simplement els hi entreguen els productes o conviden a serveis perquè facin un test i, si els agrada, en facin difusió, però d'altres vegades, implica una remuneració econòmica. El problema és que moltes vegades, l'empresa en qüestió ja fa entrega d'un model de contracte amb condicions estàndards on el blogger no té massa a negociar. Tot i així, és recomanable revisar bé aquest tipus de contractes, consultant un advocat en cas de dubte.
Pel que fa a les normes que estem subjectes en relació amb el nostre blog, caldrà que, a grans trets, tinguem en compte les següents i les implicacions que comporten.
1.- Llei de serveis a la societat de la informació i comerç electrònic
Hem de disposar dels avisos legals al nostre blog, on indiquem clarament qui hi ha darrere del nostre blog i on poden dirigir-se els usuaris en cas que ho necessitin; entre molts d'altres aspectes.
2.- Llei de protecció de dades
Si mitjançant el nostre blog recollim dades d'usuaris, cal que disposem d'una política legal adient, informar i demanar el consentiment de forma adequada; i adoptar la resta de mesures que marca la llei. Ull també amb el tipus de cookies que empri el nostre blog. Cal informar-ne detingudament.
3.- Llei de propietat intel·lectual i industrial
El què en cap cas podem fer és emprar fotografies, imatges o continguts de tercers, sense respectar els seus drets. Per tant, quan vulguem emprar un contingut d'un tercer; o ho fem demanant permís a l'autor o mirem si hi ha alguna condició al respecte o llicència (per exemple, bancs d'imatges o bases de dades...).
En relació amb les imatges on s'identifica a persones, cal tenir en compte també la Llei de protecció de dades i la de defensa a l'honor i la imatge i per això, també caldrà informar i demanar consentiment. Pel que fa a la marca, també pot ser que ens interessi registrar el nom del nostre blog o com se'ns coneix, com a marca. És important, sobretot, si volem créixer en el mercat o com a referent del sector d'especialització del nostre blog.
4.- Llei de Defensa al Consumidor i l'Usuari
Aquesta norma és molt important, sobretot, si mitjançant el nostre blog, venem productes o serveis. Caldrà disposar d'unes condicions d'ús i contractació adequades per tal de vetllar per la protecció de l'usuari o client.
5.- Normes fiscals
Si el nostre blog es converteix en un negoci per a nosaltres, caldrà que estiguem donats d'alta a Hisenda i Seguretat Social, complint amb la resta de normes aplicables en aquest sentit.
Un blog pot convertir-se en un mode de vida o una ajuda, però si volem fer les coses de forma correcta, cal ser conscient de tot el què implica a nivell legal.
Vanesa Alarcón és advocada i directora de Legaltis