Com trobar la feina adequada?

L'experta Aida Jurado, especialitzada en recursos humans i desenvolupament organitzacional, explica els passos previs abans d'optar a un procés de selecció laboral i ajustar el nostre perfil i necessitats a una oferta de treball

Per trobar la feina adequada cal definir a on som i a on volem arribar
Per trobar la feina adequada cal definir a on som i a on volem arribar
Aida Jurado
29 de Gener de 2015 - 05:30
Diuen que si tu no prens les teves pròpies decisions algú les prendrà per tu. Hi ha investigacions que conclouen que les persones que s'enriqueixen, en tots els sentits, són aquelles que tenen passió, que gaudeixen amb allò que fan, i tenint en compte que passem més d'un terç de la nostra vida a la feina, les condicions laborals i un lloc de treball productiu, remunerat i adaptat a les nostres necessitats, són algunes de les característiques a tenir en compte a l'hora de buscar una feina adequada a cadascú.

Hem passat de l'estabilitat al canvi. D'un món relativament previsible a un en constant moviment. De valors com la seguretat, la permanència i la tradició a la resiliència, la flexibilitat, l'adaptabilitat. L'actual situació socioeconòmica i laboral fa que moltes persones estiguin en un moment d'inflexió vital, on la seva màxima preocupació sigui trobar una feina i deixar per una altra època els desitjos de trobar la "seva feina ideal". No obstant això, hi ha una sèrie de passos que ens ajudaran en tots dos casos.

Abans de començar, una premissa que hem d'assumir: Fer una recerca de feina és un procés, un camí que pot durar temps. És el resultat de la confluència de moltes variables, algunes de les quals podem intervenir i d'altres que no depenen de nosaltres. Ara bé, el que sí que depèn de nosaltres és la nostra actitud i com responem davant les circumstàncies.

Per tant, el pas previ és conscienciar-nos que això és una carrera de fons, que mantenir un estat d'ànim realista alhora que positiu i optimista és imprescindible i que la constància i la paciència seran a partir d'ara, els nostres companys de viatge. Dit això, podem resumir un procés de recerca de feina en:

1. Cicle Vital
Com deia Ortega i Gasset, "sóc jo i les meves circumstàncies". La primera reflexió que hem de fer quan comencem un procés de recerca de feina és respondre (amb sinceritat):

- En quin moment de la meva vida em trobo, quines són les meves necessitats actuals?
- Tenint en compte les meves necessitats actuals, quines són les meves prioritats? Busco obtenir diners, poder, prestigi, temps, què?

Hem de tenir en compte que les nostres circumstancies poden canviar, especialment si estem passant un moment dur o un moment de transició.

En paral·lel, és convenient reflexionar i pensar en gran, no condicionar el meu futur al moment actual i per tant, respondre a:

- Què necessito per estar bé, què em fa sentir ple, satisfet?
- Quins són els components d'una feina que em motiven i realitzen?
- Quines són les meves prioritats? (una feina que em deixi temps? Una feina molt ben retribuïda? Una feina que em doni poder? Prestigi? Que tingui un component social?)

2. El meu balanç personal
El següent pas és fer una reflexió personal respecte a les meves fortaleses i àrees de millora alhora que anem una mica més enllà i ens analitzem respecte al mercat. És el que diem DAFO personal, una eina de coneixement personal molt pràctica i reveladora.

  • Fortaleses: Són avantatges que tenim respecte a altres, les coses que fem bé, les coses que sabem. També es pot veure com una llista de les meves virtuts. Quin és el meu talent. Altres exemples de fortaleses, podrien ser capacitats, habilitats, coneixements que poden ser un valor diferencial, experiència destacada en alguns temes o àrees, idiomes, etc.
  • Debilitats: Les debilitats són aquelles coses que hauríem de millorar, bé perquè són coses que fem malament, que altres fan millor o que no sabem fer. Aquelles coses que ens convindria aprendre. Coses que no tenim i que ens podrien ajudar a la feina (gestionar el temps, gestionar les relacions, temes financers, idiomes, etc.).
  • Amenaces: Són obstacles que hem d'afrontar, coses que estan passant fora o que preveiem que poden passar i que ens estan afectant o que ens afectaran. Per exemple, cada cop més demanen ser usuari avançat i jo no em manego bé amb les noves tecnologies.
  • Oportunitats: Es tracta d'identificar on són les millors oportunitats que podríem trobar, cap a on es dirigeix el món, cap a on em porta la vida i què podem afegir a la visió que hem construït. Que coses estan passant o passaran que seran un avantatge competitiu per a nosaltres. Per exemple, cada cop es demana més tenir la maleta feta i jo he viatjat per tot el món, parlo idiomes i conec diferents cultures.


Amb aquestes dues reflexions sabem quines són les nostres prioritats, som conscients de les nostres necessitats actuals i coneixem les nostres àrees de millora i les nostres fortaleses alhora que hem analitzat el nostre entorn i com ens influeix.

3. El Curriculum Vitae
El currículum és més que un resum de la trajectòria professional. És el primer filtre que passem, la nostra presentació per optar a un lloc de treball i arribar a la fase final de selecció. És a dir, és la primera imatge que evoquem.

Les claus diferencials d'un bon currículum són:

- Una bona redacció, breu, clara i precisa.
- Destacar els aspectes que aportin valor a la posició sol·licitada.
- Incloure un paràgraf al principi del document que sigui una proposta de valor. Un petit resum de qui som, que aportem, en què destaquem i quin és el nostre objectiu professional.

4. Xarxes Socials
Hi ha experts en comunicació i marca personal que afirmen amb contundència que si no ets a Internet, no existeixes. Si el nostre currículum ha resultat interessant, el proper pas que farà l'empresa serà cercar el nom a Internet. Per tant, triem les xarxes socials que millor encaixen amb nosaltres, ens donem d'alta i treballem la nostra imatge a la xarxa, això inclou el fet de no publicar fotografies o altre tipus de material que donin informació que no ens interessa.

5. Networking
Treballar els contactes és un exercici de sentit comú, honestedat i savoir-faire que implica:

- Generositat, "donar per rebre".
- Pensar estratègicament, quins contactes tenim, quins ens interessen i què volem que ens aportin (tenint en compte el meu objectiu i les meves prioritats actuals i futures).
- Donar temps, els resultats no són immediats però arriben.
- Actuar de manera proactiva.
- Aportar valor.

En definitiva, hem de fer un alt en el camí, definir a on som i a on volem arribar segons les nostres necessitats i prioritats, actuals i futures. Decidir l'actitud adequada que ens acosta al nostre objectiu, i dissenyem un pla d'acció que ens faci de full de ruta en el nostre projecte de recerca de feina.