Clúster Manager del Clúster Audiovisual de Catalunya

El futur de l’audiovisual és ara

14 de Juny de 2025
Eduard Gil, clúster manager del Clúster Audiovisual de Catalunya

Per cada lliura pública invertida en el sector audiovisual britànic, el retorn econòmic és de set lliures de mitjana. Aquesta dada, recollida en diversos informes oficials, no és fruit de l’atzar. Respon a una política deliberada d’inversió sostinguda, cooperació publicoprivada i alineació entre cultura, educació i economia. Es tracta d’una dada que explica què passa quan un país es pren seriosament l’audiovisual: aquest passa a ser una aposta estratègica. El Regne Unit ho ha entès, i Catalunya ha de fer el mateix.

 

Ho hem vist en la missió que, des del Clúster Audiovisual de Catalunya, hem organitzat amb ACCIÓ i l’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC) per entendre com un país que aposta per la cultura i la tecnologia pot transformar el seu sector audiovisual en un autèntic motor d’innovació, ocupació i projecció internacional. En només cinc dies hem comprovat com el Regne Unit ha consolidat un ecosistema audiovisual sòlid, transversal i orientat al futur.

Un dels models més inspiradors és el programa CoSTAR, una xarxa nacional de cinc laboratoris audiovisuals d’R+D. Aquests laboratoris combinen producció virtual, IA creativa, captura de moviment, estudis immersius i escenaris reals i digitals per a continguts culturals i comercials. Amb una inversió de més de 75 milions de lliures provinents del govern britànic i del sector privat, aquests centres estan pensats per democratitzar l’accés a les tecnologies creatives i accelerar la innovació.

 

A Londres es fa evident la convivència entre l’avantguarda tecnològica i la investigació creativa. Empreses com Disguise, especialitzada en programari per a platós virtuals LED, conviuen amb espais d'experimentació com el Royal College of Art, on es treballa amb les noves narratives del cinema, l’art digital, els videojocs, les instal·lacions o el so. Allà es desprèn una idea clara: per avançar calen espais d'investigació artística i IA per explorar nous llenguatges i experiències immersives. En definitiva, democratitzar l’accés a les tecnologies creatives i accelerar la innovació.

"Per avançar calen espais d'investigació artística i IA per explorar nous llenguatges i experiències immersives"

Veiem el mateix enfocament a Digital Catapult, un centre que facilita que les pimes adoptin tecnologies com el 5G, la realitat estesa (XR) o la IA aplicada. Projectes com l’Advanced Media Production Network, que connecta els estudis de producció a través d’una xarxa 5G, també mostren l’aposta per democratitzar l’accés a la tecnologia: les instal·lacions estan obertes a empreses i organitzacions de totes les mides, incloent-hi universitats, agències digitals, cineastes, desenvolupadors de videojocs i estudis de producció. D’aquesta manera compten amb les eines avançades dels estudis, que estan equipats amb tecnologia de captura de moviment, producció virtual, fotogrametria, videogrametria 4D, pantalles LED, potència de càlcul per a renderització i equips d’XR.

Aquest enllaç entre empresa, tecnologia i creativitat és essencialment i absolutament reproduïble a Catalunya. Tenim talent i capacitat creativa, però sovint sense les infraestructures o el suport per escalar. Aquí és on ens hem de focalitzar si volem competir de veritat a escala internacional.

"Tenim talent i capacitat creativa, però sovint sense les infraestructures o el suport per escalar. Aquí és on ens hem de focalitzar si volem competir de veritat a escala internacional"

I si parlem d'intel·ligència artificial i de la transformació de la postproducció i edició dels continguts, cal veure el cas de DNEG, un dels estudis d’efectes visuals més reconeguts del món, amb produccions com Dune, Blade Runner 2049 o Harry Potter. DNEG, malgrat els reptes derivats de la crisi de Hollywood, està pivotant cap a la creació amb IA i l’adopció de noves tecnologies com la producció virtual. El seu cas ens recorda que la capacitat d’adaptació i la innovació constant són claus per mantenir el lideratge global. Catalunya ha d’aprofitar el seu vincle amb empreses d’aquest calibre per construir aliances estratègiques i atraure inversió i talent.

“Les espècies que sobreviuen no són les més fortes, ni les més ràpides, ni les més intel·ligents, sinó les que s'adapten millor al canvi”. Aquesta frase de Charles Darwin, que fa anys vaig escriure i penjar en un suro darrere de la meva cadira a la productora on treballava, encara avui m’acompanya. Aquest és l’entorn en què vivim ara: el canvi és continu i cada vegada més ràpid, de manera que les empreses s’hi han d’adaptar.

Més enllà de la innovació tecnològica

Però el futur audiovisual no només és tecnologia: també és narrativa i emoció. Ligthtroom transforma la narrativa en una experiència immersiva. Són els responsables d’un documental sobre l'arribada de l’home a la Lluna i de la resta de missions dels Apollo, amb la veu en off de Tom Hanks, projectat en un espai de 12 metres d'alçada i 481 metres quadrats a terra. Una combinació de narrativa, imatge i banda sonora que pren una altra dimensió i atrapa l’espectador.

Aquest model és perfectament adaptable a Catalunya. El nostre ecosistema cultural i tecnològic pot oferir espais d’exhibició, experimentació i innovació. La tecnologia és només una eina, el que realment transforma és una bona història. La tecnologia és bàsica i la narrativa és necessària per captar l’interès de l'audiència. I és aquí on Catalunya pot liderar: tenim estudis que fan recerca i desenvolupen experiències immersives, ara ja interactives i amb IP pròpies, tenim els creadors i tenim el públic. Ara cal que aquest ecosistema s'articuli i es connecti amb infraestructures de creació i exhibició permanents.

"Tenim estudis que fan recerca i desenvolupen experiències immersives, ara ja interactives i amb IP pròpies, tenim els creadors i tenim el públic"

Un altre model a destacar és la MediaCityUK, a Manchester, que ens mostra la força de l’ecosistema integrat. Entitats i empreses com la Universitat de Salford, la BBC, estudis de postproducció i empreses conviuen en un entorn urbà pensat per créixer conjuntament. Aquest model està molt pensat per a la BBC, que és el centre de la MediaCityUK. Aquest projecte hauria d’inspirar la futura Catalunya Media City, que ja s’està construint a les Tres Xemeneies de Sant Adrià del Besòs. Però nosaltres, com a catalans, hem de crear el nostre propi model. Un model que sens dubte necessita tenir la televisió pública al costat, però el broadcast ja no en el centre. El model de televisió del futur és fonamental i ja no serà només el broadcast; s'ha d'alimentar de la resta de segments del sector audiovisual.

Des del Clúster Audiovisual de Catalunya tenim clar que el repte és col·lectiu. Si volem competir globalment, cal abandonar les polítiques reactives i apostar per una estratègia audiovisual de país. Això implica actuar com al Regne Unit i obtenir inversió pública estable, compromís privat, formació adaptada als nous llenguatges i espais de recerca interdisciplinària.

El Regne Unit ens ha mostrat què vol dir prendre’s seriosament l’audiovisual. Ara, des de Catalunya, tenim l’oportunitat i la responsabilitat de transformar aquesta inspiració en acció. El nostre objectiu és clar: cal transformar la indústria audiovisual catalana en tots els seus segments per convertir-nos en un hub audiovisual i digital de referència al sud d’Europa.