
Per resoldre aquesta pregunta cal que considerem diversos aspectes. En primer lloc, que tant equips informàtics (ordinadors, mòbils, tabletes...) com correus electrònics corporatius, tot i que portin el nostre nom, com a usuaris, pertanyen a l'empresa per la qual treballem, excepte que l'empresa ens manifesti expressament una altra cosa.
En segon lloc, aquests equips poden arribar a contenir dades personals, tant als equips, pròpiament, com als correus electrònics. Així, és possible que hi hagi dades pròpies de la nostra intimitat (fotografies, alguna informació més personal, alguna gestió personal que hàgim efectuat mitjançant el correu corporatiu...).
Què hem de tenir en compte? Per una banda, en virtut de l'article 20.3 de l'Estatut dels Treballadors; l'empresari podrà adoptar les mesures de vigilància que consideri més oportunes per garantir i verificar que el treballador compleix amb les seves obligacions, guardant sempre el respecte per la dignitat humana. D'altra banda, l'article 18 de la Constitució estableix que tots tenim dret a la intimitat, al secret de les comunicacions i que es limitarà l'ús de la informàtica per garantir aquests drets.
Un cas real
La doctrina ja fa anys que estableix que és important que l'empresari adverteixi al treballador de la possible existència d'aquests controls i dels usos que li podrà donar als mitjans informàtics de l'empresa. L'última sentència del Tribunal Constitucional del passat set d'octubre així ho ratifica, establint que en el cas que resol en concret, hi havia un conveni col·lectiu que establia que hi podria haver control empresarial. En aquest cas concret, a més, davant la sospita que el treballador estava actuant contra l'empresa, comunicant dades confidencials a una tercera, l'empresa va considerar convenient contractar un notari i aixecar acta conforme es procedia a la investigació dels seus correus.
Què passa llavors amb el dret a la intimitat d'aquest senyor? En aquest cas, el tribunal va considerar que no hi havia cap agressió a la intimitat donat que, d'una banda, es va fer mitjançant la intervenció d'un notari i, de l'altra, només es van analitzar els correus que acreditaven la infracció contractual i, per tant, no afectant, la seva intimitat.
Què recomanem, doncs? Si ets empresari, deixa molt clar als teus treballadors, què poden fer i què no amb els mitjans informàtics de l'empresa. Redacta un protocol que detalli les normes i quin serà el procediment d'actuació en aquest tipus de casos. Això sí, sempre amb respecte al seu dret a la intimitat.
Si, per contra, ets un treballador i a la teva empresa no hi ha establerta una política al respecte, el millor és, com és lògic, que empris el correu corporatiu i els equips informàtics només amb propòsits laborals.