Què és l'inbound màrqueting?

Gemma Mompart, experta en comunicació i màrqueting online, respon als lectors i detalla les característiques d'aquesta estratègia 'pull', iniciada als Estats Units

La característica de l’inbound màrqueting és que els continguts aportin valor a les persones
La característica de l’inbound màrqueting és que els continguts aportin valor a les persones
Gemma Mompart
23 d'Abril de 2014 - 04:00
Pot semblar que l'inbound màrqueting no és més que una expressió per anomenar alguna cosa que ja existeix i que, així, sembla nova i diferent. Res més lluny de la realitat. L'inbound màrqueting és en si mateix un nou concepte i una nova filosofia. Es tracta d'un nou enfocament que combina diferents eines de màrqueting online. Nascut el 2005 als Estats Units, està entrant ara amb força a Catalunya i Espanya.

L'estratègia d'inbound màrqueting pretén connectar l'empresa anunciant amb les persones interessades en el seu servei o producte, de forma natural i amable, no intrusiva. És el que se'n diu, tradicionalment, una estratègia pull, en contraposició a les estratègies push del màrqueting tradicional i, persegueix, bàsicament, dos objectius: atraure nous clients i fidelitzar els que ja ho són.

El màrqueting de continguts, l'essència de l'inbound màrqueting
En l'essència de l'inbound màrqueting, trobem una estratègia basada en els continguts, en especial en els blogs. Quan estan ben treballats, els blogs són capaços de generar un fort corrent de simpatia i crear vincles emocionals envers la marca. I, de tots és ben sabut, el pes que tenen les emocions en les decisions de compra!

L'inbound màrqueting també utilitza altres suports que donen bons resultats a l'hora de crear interès i atraure possibles compradors, com són els ebooks, els whitepapers, els butlletins o newsletters, els podcasts o els vídeos. La condició primordial és que, al marge del format escollit, els continguts siguin originals, de qualitat i que aportin valor a les persones.

Es complementa amb altres eines del màrqueting online que serveixen per generar visites al web, i per ampliar la difusió i engagement dels continguts publicats. Per exemple, una bona optimització SEO ajuda a què el nostre web aparegui en bones posicions als cercadors, i una adequada estratègia en xarxes socials amplifica els nostres missatges per arribar a més persones.

L'inbound marqueting, una comunicació propera i personalitzada
No descobrim res de nou si afirmem que, com més personalitzada és la comunicació, més efectiva resulta. Com millor coneguem els nostres possibles clients, més fàcil ens serà connectar amb ells.

L'inbound màrqueting ja no treballa amb el concepte de target group, sinó que ho fa amb el de buyer persones. Els trets generals referits a edat, sexe, nivell d'estudis o àrea de residència ja no són suficients per segmentar els possibles clients. Es fa necessari aprofundir en els seus gustos, aficions, motivacions, estils de vida i creences personals. Qualsevol detall que ens permeti apropar-nos-hi més, és ben rebut.

Com a marca, ens interessa conèixer el màxim possible els nostres seguidors, leads, prescriptors, clients actuals i potencials per ajustar la nostra comunicació a cada segment, de forma molt personalitzada. Només d'aquesta manera obtindrem l'impacte, la reacció i les conversions que busquem.

En definitiva, l'inbound màrqueting ens obre noves possibilitats de connectar i mantenir relacions properes amb els nostres clients, per servir-los i atendre'ls cada dia una mica millor, per respondre a les seves demandes de forma personalitzada. És un camí efectiu per crear engagement i augmentar la nostra xifra de vendes.