Quines despeses poden deduir les empreses?

Empresaris, professionals i autònoms tenen el dret de deduir l'IVA associada a productes i serveis relacionats amb la seva activitat, un procediment que no sempre és senzill

Els empresaris tenen el dret de deduir l'IVA associada a productes i serveis relacionats amb la seva activitat
Els empresaris tenen el dret de deduir l'IVA associada a productes i serveis relacionats amb la seva activitat
Joel Vicient
07 de Juny de 2016 - 05:30
Act. 02 de Gener de 2017 - 11:11
Aquesta és una de les preguntes freqüents entre els empresaris. Per a la majoria de les empreses gestionar els tiquets de despeses com ara dietes i desplaçaments per després deduir-se l'IVA es converteix en una tasca costosa i no sempre prioritaria. Ara bé, els empresaris, professionals i autònoms tenen el dret de deduir l'IVA associada a productes i serveis relacionats amb la seva activitat. Un procediment, en principi senzill i de sentit comú, que de vegades dóna més d'un mal de cap.

Per tant, el primer que cal tenir en compte per saber què podem deduir és tenir clar si es tracta del que entenem com a IVA suportat. És a dir, aquell que s'ha pagat en relació a productes o serveis fruit de l'activitat empresarial, tal com explicava abans. A més, ha de comptar amb el justificant en ordre i ha d'estar contemplat a la comptabilitat.

Però les dificultats vénen quan l'empresari o professional es troba amb el que entenem com despeses no deduïbles. Habitualment, aquesta condició de no deduïbles ve donada per qüestions com, per exemple, que no compleixi amb alguns dels següents requisits:
  • Per una banda, un dels més habituals, és que els justificants no siguin vàlids. És a dir, que els hi manqui alguna dada bàsica.
  • D'altra banda, pot ser que s'hagin presentat fora de termini.
  • Finalment, també pot passar que el justificant no s'accepti, no sigui vàlid, perquè conté algun error en la comptabilitat.

Arribat fins aquí, i plantejada la dificultat, el proper pas és trobar la solució. N'hi ha? Sí. Es tracta, del que s'anomena, procés de rectificació. Una rectificació que es pot fer sempre que els justificants s'hagin inclòs dins del sac dels no deduïble per una qüestió formal. A més, han de complir requisits com acumular una antiguitat màxima de quatre anys, o que tinguin bona llegibilitat, per tant, que estiguin ben conservats. D'altra banda, una condició sine quan non per convertit els justificants no deduïbles en deduïbles és que siguin digitalitzats perquè, posteriorment, es pugui fer el tractament de les dades, per acabar formant part d'un llibre de registre de l'IVA i del sistema comptable de l'empresa.

Aquest procés de rectificació sovint és més complex del que sembla. Per tant, com diu la dita: val més prevenir que curar. Així que és fonamental, per no dir vital, preguntar-se si la gestió de les despeses s'està fent d'una manera òptima.

Cal tenir en compte que el fet de no recuperar l'IVA per errors com els citats anteriorment, de manera recurrent, es pot convertir en un problema per a les empreses. I és que si no s'aconsegueix supervisar, detectar i rectificar els justificants l'empresa deixa d'estalviar-se entre el 10 i 21% de l'IVA que s'aplica, depèn del cas, a cada producte o servei.

Per tant, aquesta no recuperació de l'IVA es converteix en un forat a la comptabilitat de l'empresa per on, d'una manera constant i sense interrupcions, es van perdent diners. De manera habitual quan es tira endavant una empresa, un projecte, els esforços es concentren en fer ingressos. En canvi, la millora i optimització de processos per tal de gestionar d'una manera més eficient els recursos i les despeses sempre queden en un segon terme. No creus que ha arribat l'hora de posar-hi remei?