Lideratge femení en equips d'innovació 

Són les dones més creatives que els homes? Són més eficients en la gestió de projectes? Són millors líders? Sembla que, en tot el que es refereix a equips d'innovació i emprenedoria, les evidències ens mostren que sí.

Segons l'Enric Barba, alt directiu d'empreses, i especialista en innovació, la distribució estadística del CI –Coeficient Intel·lectual- de la població segueix una corba de Gauss en ambdós sexes (una espècie de "campana"). Segons Barba, aquesta corba tindria una major dispersió en el cas dels homes, essent la mitja lleugerament superior en el cas de les dones. Per entendre-ho, en mitja les dones serien més intel·ligents, però també més estables. D'altra banda, seria més probable trobar més genis entre els homes, però també més estúpids (major dispersió). Els homes es senten més còmodes en organitzacions jerarquitzades, orientades al comandament i el control, mentre que les dones són millors en els aspectes intuïtius i relacionals, i s'involucren amb major passió en els projectes en els quals es senten compromeses. Per tot això, un context idoni de lideratge femení és el dels projectes d'innovació, que necessiten menors dosis de control jeràrquic, i majors dosis de creativitat, estratègia, inspiració i passió.

Segons la revista Forbes, que recull diferents recerques sobre lideratge i innovació realitzades als Estats Units en equips emprenedors, les dones són capaces de crear millors equips perquè saben combinar el pensament intuïtiu i lògic millor que els homes. Els aspectes clau del lideratge emprenedor del segle XXI, com la cooperació, la comunicació i la creació de valors compartits són més propis del gènere femení. I, diferents estudis recents sobre inversions en capital risc indiquen les empreses emergents que incorporen dones com a altes executives, o estan directament liderades per dones, tenen comportaments econòmics millors que aquelles on a l'alta direcció hi ha exclusivament homes. En empreses d'alta tecnologia, la diferència arriba a una millora de 35% en el retorn de la inversió, o al 12% en l'increment de la facturació. D'acord amb la mateixa Forbes, les empreses més inclusives en gènere obtenen un 35% més de rendiment per l'accionista.

Larry Keeley, autor del llibre Ten Types of Innovation: The Discipline of Building Breakthroughs, analitza 30 anys d'innovacions de ruptura per arribar a la conclusió de que les dones "no només busquen respostes senzilles, sinó que tendeixen a cercar solucions integrals". En sectors de gran consum, la provisió de nous dissenys conceptualitzats per dones, pensant també en el públic femení, genera noves perspectives que contribueixen a incrementar sensiblement les vendes.

Les evidències semblen clares: les dones són excel·lents candidates per la direcció de projectes d'innovació, i excepcionals emprenedores, especialment quan busquem innovacions disruptives.
Avui et destaquem
El més llegit