Els dies previs al
Nadal són sinònim d'una major activitat comercial. Les botigues han de preparar-se per aprofitar al màxim aquest període, en el que s'hi juguen una part importantíssima de la
facturació anual. A Espanya, aquest any es preveu que cada comprador gastarà una mitjana de 50€ per regal, i que un 39% comprarà ja a través d'
Internet, segons l'enquesta
Shopping Secrets de
Rakuten.
Adigital, per la seva part, anunciava recentment que el comerç electrònic podria representar entre el 20 i el 25% durant l'època nadalenca.
Per tant, és impossible obviar el fet que existeix una clara tendència a l'alça a realitzar les compres
online i que aquesta campanya de Nadal serà clau per a l'
e-commerce. Tenint en compte aquestes xifres, l'augment potencial de la demanda per part dels consumidors i la competència ferotge amb altres comerços, les setmanes prèvies al
Nadal poden ser moltes vegades un període esgotador per als comerciants. A més, cada vegada més aquests han de fer front a dues botigues: la física i l'
online. Tot i això, amb l'enfocament correcte, la temporada de festes no només presenta una autèntica
oportunitat per generar grans volums de venda, sinó que també és un temps que cal aprofitar per deleitar i entretenir tant als clients més fidels com als que arribin de nou.
Actualment els
comerços ja hauran començat a treballar de cara la campanya nadalenca. Posant a punt la botiga
online i decidint quina estratègia de
màrquetingonline es durà a terme: quin tipus d'accions com ofertes o
descomptes seran més atractives i determinants per al consumidor. Per saber com les botigues poden capitalitzar aquest trimestre d'or, Rakuten.es ha elaborat una llista amb
consells per ajudar vendre més durant el Nadal.
1 - El temps és el factor clauDurant la temporada de vacances nadalenques, hi ha diversos punts àlgids de
compra que les botigues
online han de tenir clarament identificats. Al nostre territori, per exemple, la setmana anterior a Nadal, concretament el 14, 15 i 16 de desembre, són els dies en què més activitat es genera per part dels
consumidors. També cal tenir en compte que si es ven a àmbit internacional, aquestes dates poden canviar. Al Regne Unit, el dia per excel·lència per fer les compres
online es coneix amb el nom de
Cyber Monday (dilluns cibernètic), que aquest any se celebra l'1 de desembre.
Fixant-se en aquestes
dates claus, les botigues hauran de planificar tant l'estoc com les iniciatives de màrqueting per garantir que els consumidors puguin adquirir qualsevol
producte i no s'enduguin una decepció al comprovar que ja no queda més estoc d'aquell article del que s'havia enamorat.
2 - Inspirar amb idees de regalA vegades, per aconseguir que el
consumidor s'enamori d'algun producte el paper del comerciant és fonamental. Les emocions juguen un paper important en el que es coneix com l'experiència de
compra. I més en aquest període. De la mateixa manera que les botigues de carrer contracten directors d'imatge per crear aparadors cridaners, les botigues
online poden replicar aquest efecte personalitzant la seva pàgina web. A Rakuten, les botigues poden gaudir dels seus propis
aparadors personalitzats i individuals, la qual cosa els permet reflectir la seva marca i injectar a través de la pantalla l'esperit festiu de l'època.
Si es té en compte la
creativitat, les botigues
online tenen més probabilitat de destacar entre la multitud. A banda de l'aparador per atreure l'atenció, també és el moment ideal per destacar els seus productes estrella. Una manera senzilla de fer-ho és creant llistes de 'regals per a ells' o 'regals per a nens'. Per altra banda, aquelles que vulguin anar una mica més enllà poden utilitzar les
xarxes socials per connectar amb el consumidor. Plataformes com
Instagram o
Pinterest permeten ressaltar visualment les característiques dels productes. Per exemple, es poden compartir virtualment regals populars cada dia de la setmana, en una espècie de calendari d'advent.
3 - Anar una passa més enllà en el servei al clientEl Nadal és el moment perfecte per sorprendre i deleitar els
compradors. Sovint a Rakuten ens dirigim als comerciants amb aquest missatge: anar una passa per endavant. Al Japó n'hi diem "
Omotenashi" (el cor de la hospitalitat japonesa), i no és estrany que les botigues ofereixin regals inesperats o extra de tant en tant. Es busca impressionar gratament el
consumidor, fent que a llarg termini tingui més probabilitats de repetir la compra en aquell establiment. Algunes
idees poden ser molt simples, com afegir caramels o paper per embolicar en les comandes.
El servei al
client és també un element clau de les vendes
online. És una manera de demostrar al comprador que ens preocupem per ell. Les botigues físiques sovint estenen els horaris d'obertura durant el període de Nadal. Això, traduït al llenguatge de les botigues
online, vindria a ser mantenir els seus
canals d'atenció oberts durant més temps. Si és cert que no hi ha horaris per comprar per Internet, a l'hora de respondre els dubtes dels usuaris cal ser més
ràpid que mai, i més en aquesta època. Això pot anar acompanyat de recomanacions perquè el consumidor identifiqui "algú" darrere la pantalla. D'aquesta manera, a més, es garanteix que cap
petició es deixarà sense supervisió.
4 - Transparència i simplicitatL'enorme volum d'entregues durant el període de Nadal pot suposar una càrrega de
treball inassumible. Per afrontar aquest repte, els comerços més petits es poden associar amb una empresa de
logística que els ajudi a gestionar les vendes, els enviaments, les devolucions, i qualsevol altre servei al client. Això treurà pressió a les botigues, permetent que es puguin concentrar en el que millor saben fer:
vendre.
Aquelles botigues que utilitzen una
empresa postal nacional o local, com ara
Correus, Nacex,
MRW o Zeleris, és important que s'assabentin de l'últim dia en què poden fer les
entregues abans de Nadal i/o de si poden produir-se retards en l'entrega. En aquest sentit, és més que recomanable actualizar el
client amb aquesta informació en tot moment. El
Nadal pot ser també un moment estressant per a ells i l'únic que volen saber és si els seus fills rebran els regals a temps.
5 - Mesurar el rendiment en tot momentAmb tot l'esforç que implica preprar una campanya de
Nadal, també és important mesurar com s'està duent a terme. Les botigues físiques solen enviar
compradors d'incògnita per assegurar-se que tot, des de l'aparença de les botigues fins l'hora de sortida estan a l'alçada del previst. Pel que fa a les botigues
online, aquestes han de llegir les peticions que arribin per correu electrònic, monitoritzar les mencions a les
xarxes socials o fins i tot preguntar directament als
clients si estan satisfets o no, a través d'un breu qüestionari. No sempre és fácil que responguin, per això els podem oferir un val de
descompte com a incentiu.
Recopilant tota la informació i els comentaris dels
compradors, les botigues poden descobrir els seus punts dèbils i millorar la seva oferta i servei. A més a més, a través de l'anàlisi i l'ús de les
dades de rendiment de les
vendes de l'any anterior també es poden prendre millors decisions d'estoc; així com identificar els
productes més venuts amb la finalitat de planificar les iniciatives de màrqueting per a la temporada vinent d'una manera més eficaç. L'objectiu de tot plegat és que les botigues puguin centrar-se a fidelitzar
clients per garantir que tornin passades les compres nadalenques.