Creatiu i director estratègic de 1000friends

Al gener els pobres mengen en restaurants

10 de Desembre de 2014
Act. 31 de Gener de 2025
Josep Maria Batalla

Això no és un article si no una crítica que entenc que a molts no li agradarà. Demano disculpes per endavant.

I per què no els agradarà? Perquè sóc dels que pensen que no està bé aquesta desmesurada dosi de solidaritat i generositat que apareix per Nadal. No ho han notat?

Quan a tots se'ns gela el nas i les cançons es converteixen en ingènues nadales, alguna cosa en l'ambient ens recorda que per Nadal ens toca ser bones persones i pensar en els pobres, en els que no tenen per menjar, en els que estan malalts, en els nens, els ancians i en les persones que estan sense llar. És com si, de sobte, un virus de bonisme envaís els nostres cossos.

Les empreses organitzen accions socials amb els seus empleats; les cadenes d'alimentació, massives donacions d'aliments per als que no tenen per menjar. Les ONG aprofiten el moment per programar a la TV cruels espots de nens negres desnodrits i malalts del Tercer Món.

Sopars solidaris, mercats solidaris, Christmas solidaris, joguines solidàries i fins i tot vins solidaris. Tot per descomptat, per una bona causa (només faltaria) perquè hi ha gent que necessita la nostra ajuda. I perquè segurament contribuir a donar als que no tenen, ens permet després, donar-nos a nosaltres mateixos sense massa càrrega de consciència, amb pantagruèlics sopars, viatges, regals de Nadal, de Reis i la gran novetat, el Black Friday, la nova moda del consumisme desaforat que importem d'Amèrica.

Però després arriba gener i amb les rebaixes desapareixen les donacions, la solidaritat, les accions socials i tot el bonisme. Com si els que no tenien res, ara tinguessin de tot. Com si els pobres i les famílies que no tenien per menjar, a partir de gener, mengessin en restaurants.

Penso que hauríem d'oblidar-nos de la paraula caritat i de la paraula donació i hauríem d'adoptar la paraula compromís, un nivell superior que significa adquirir a la nostra vida personal i empresarial, un compromís seriós amb els problemes de la nostra societat. Un compromís constant, organitzat i voluntari. Que de veritat serveixi per canviar la vida de les persones. I no només per Nadal, sinó pels 364 dies de l'any.