Creatiu i director estratègic de 1000friends

Cristiano Ronaldo és una marca socialment responsable?

14 d'Octubre de 2014
Act. 31 de Gener de 2025
Josep Maria Batalla

Llegeixo en un diari que Cristiano Ronaldo té 82 milions d'amics a Facebook (quasi els mateixos que Coca-Cola) i 26 milions de seguidors a Twitter i és un dels futbolistes mundials que més marca tendència. Independentment dels seus emoluments com a jugador del Reial Madrid, cobra 7 milions d'euros anuals de Nike, 1,8 de Fly Emirates i té acords de publicitat amb Armani, Herbalife i KFC.

Leo Messi va després, amb prop de 57 milions d'amics a Facebook (5 vegades més que Apple) i Adidas li paga 6,6 milions d'euros a l'any per contractes d'imatge.

Fa anys que estem parlant de la Responsabilitat Social Empresarial i de com les empreses ja no només tenen l'oportunitat, sinó l'obligació d'establir compromisos socials amb els seus consumidors.

Si tenim en compte que el 88% dels ciutadans pensa que les empreses han de tenir participació activa en la solució dels problemes socials i pensant que Leo o Cristiano són marques d'una empresa (els seus clubs), en la seva justa manera els ciutadans, hauríem d'exigir, ja no sé si el mateix que els exigim a les empreses i les seves marques, però sí un grau de compromís. Un compromís molt més potent que els minuts que els dediquen a actes de beneficència, donacions dirigides o fotos com ambaixadors de causes mil, sense cap tipus d'ordre ni concert i moltes vegades, de dubtosa credibilitat, encara que per descomptat molt lloables.

Exigim molt a les empreses però exigim molt poc als clubs esportius i a les estrelles que els representen. Estic convençut que una bona gestió de la responsabilitat social d'aquestes "empreses" que mouen i influeixen en milions de persones ajudaria a solucionar moltíssims dels problemes que preocupen els ciutadans. I més i per descomptat, a vendre milions de samarretes i sabatilles d'esport. Segurament moltes més de les que venen ara.