Etnògraf digital

El ColmadOS™ d'Amazon arriba a Barcelona

06 d'Octubre de 2016
Josep Maria Ganyet | VIA Empresa
Amazon reparteix des d'aquest dimarts comandes a Barcelona i a 26 poblacions del seu voltant en menys d'una hora des del seu centre de distribució situat a l'antiga seu de l'editorial Gustavo Gili, al carrer Rosselló 89. Si sou subscriptors d'Amazon Premium (19,95/any) i viviu en algun dels municipis del voltant de Barcelona on Amazon ofereix el servei, us baixeu l'aplicació al mòbil i ja podeu comprar qualsevol dels productes d'un catàleg de 20.000, des dels habituals d'Amazon als aliments frescos passant pels articles de drogueria. Tot des del mòbil.

Utilitza empreses catalanes per al repartiment, reparteix productes de proximitat i té una secció de "productes de casa". Amazon us porta ara a casa salsa de calçots, fuet, tomàquets de penjar, salsa Espinaler i iogurts Pastoret de la Segarra, com el colmado de la cantonada aquell del senyor de bata blava que et donava la bossa i et deia "si és servit".

Però les similituds amb el colmado acaben aquí: Amazon Prime reparteix amb vehicles elèctrics (inclou bicicletes, és clar) i a la rebotiga no hi té un encarregat de magatzem sinó que hi té centres de processament, dades massives i intel·ligència artificial. Mentre que un coneix bé la clientela del barri i sap les preferències de cadascú, els altres coneixen bé la clientela global i saben les preferències de clients similars de l'altra punta de món. Mentre que un té botiga i rebotiga a Catalunya, l'altre té la botiga a Catalunya i la rebotiga a Seattle.

I això és bo o és dolent? Doncs depèn. El dia que tingueu la nevera buida, tingueu el cotxe en doble fila mentre recolliu els nens a l'escola i un clic al mòbil (repetir compra anterior) us salvi la vida us semblarà fantàstic. El dia que llegiu al diari que tanca un altre colmado emblemàtic (al que no heu anat mai) mentre feu l'aperitiu us semblarà terrible.

Però diria que aquesta tendència només és el principi. Si al repartiment intel·ligent d'Amazon —guiat per dades massives— hi afegim la mobilitat intel·ligent dels cotxes sense conductor —guiada també per dades— podem arribar a escenaris molt divertits.

Les flotes de vehicles, transport de persones o de mercaderies, seran les primeres a funcionar sense conductor. De fet a Hèlsinki minibusos i a Pittsburgh taxis d'Uber ja funcionen sense conductor. Els magatzems d'Amazon ja són els més robotitzats del món, hi treballen robots i persones i si ho mires bé no saps qui treballa per qui.

Amazon, si vol, podria enviar des del seu nou centre logístic al Prat —l'obren a l'octubre de l'any vinent— vehicles sense conductors cap al carrer Rosselló que es descarregarien solets. A partir d'aquí una flota de cotxes elèctrics podria distribuir per la ciutat les comandes que deixaria en centres de repartiment.

A dins hi hauria un senyor amb bata blava que quan entréssim a la botiga ens coneixeria pel nom —li sortiria a la tablet— i ens donaria la bosseta amb tot el que hem comprat i ens diria "si és servit". Si aquell dia no poguéssim passar a recollir la compra ens la podria pujar a casa un repartidor. D'aquests centres de repartiment de menjar en podrien dir ColmadOS™ by Amazon Prime.