Durant molts anys s'ha considerat que per ser líder s'havia de posseir un perfil determinat i que aquells que no el posseïen tenien poques possibilitats d'arribar a ser-ho. Els temps canvien, les necessitats canvien i actualment el lideratge s'ha democratitzat. Els líders han de viure molt més a prop de la terra que del cel i tenir en les persones que els envolten als seus còmplices, companys de viatge. Sense ells no aconseguiran assolir els objectius proposats, cada vegada més difícils, incerts i canviants.
Les competències de lideratge, que han estat la clau del desenvolupament, resulten insuficients en un entorn com l'actual. Competències, per a què? Per créixer, decréixer, innovar, internacionalitzar, integrar... En cada ocasió es necessiten unes habilitats diferents i de vegades contradictòries, i de nou apareix l'equip del qual s'envolta cada líder per afrontar cada situació amb la qual es troba.
Equip que en moltes ocasions, no li reporta directament, sinó que és un equip de terceres parts subcontractades amb les quals ha d'assolir unes metes que variaran en funció de quins siguin els objectius estratègics que haurà d'aconseguir. Llavors, quina és la clau del lideratge en un moment com aquest? La clau es troba en el lideratge basat en l'autenticitat de la persona, en l'autoconeixement que promou un lideratge basat en valors, en els valors propis i profunds que tots tenim, aquells que no podem trair perquè ens estaríem traint a nosaltres mateixos.
Les organitzacions parlen de valors, però els valors de les organitzacions són els valors compartits de les persones que formen part de l'organització. Ningú pot treballar en una companyia on els seus valors es vegin violats de forma consistent, ja que finalment acabarà abandonant la companyia o bé la companyia acabarà prescindint de la persona perquè aquesta no encaixarà amb la seva cultura.
Les persones que lideren basant-se en els seus valors generen credibilitat i, per tant, confiança, ja que comparteixen els seus valors amb els de les persones del seu entorn. Posant aquests valors en acció es fomenta un lideratge compartit, entès pels altres de l'organització.
El líder haurà de recolzar-se necessàriament en les persones del seu entorn, acompanyar-los en el seu desenvolupament i crear un equip fort per poder assolir els objectius estratègics.
Ningú espera que el líder sigui el millor en totes i cadascuna de les disciplines que lidera. El que esperen és que els acompanyi en el seu camí cap al desenvolupament, que els impliqui des del primer moment en els objectius i que puguin confiar en ell, i això ho aconseguirà si actua amb autenticitat.