Experta en estratègia i competitivitat empresarial

Els nous reptes de la internacionalització

12 de Març de 2014
Montserrat Palet
Un factor clau que marca l'actual situació ha estat la reordenació de la cadena de valor que ha provocat bàsicament els següents factors clau: Un increment dels processos d'externalització de diferents activitats empresarials; la creació i transformació de nous entorns de relació i d'interacció entre activitats considerades manufactureres i activitats de serveis; nous sistemes de relació entre client i empresa i entre aquestes i els diferents agents del sistema.

En resum, nous reptes que demanen que l'empresa es plantegi com inserir parts de la seva cadena de valor en les cadenes de valor internacionals. 

El repte d'internacionalitzar la cadena de valor
És necessari establir una estratègia d'internacionalització que visualitzi tota la cadena de valor, plantejant-se quines oportunitats ofereixen els diferents mercats per a cada una de les activitats de l'empresa des de l'origen a la distribució final. És a dir, pensar en acció comercial, implantació comercial, implantació productiva, R D i, captació de talent, com accedir i compartir coneixement, cerca de matèries primeres, establiment d'aliances que aportin valor al negoci... 

I això vol dir fugir de les "modes dels mercats" i establir estratègies d'internacionalització que tinguin en compte tota la cadena de valor de l'empresa, analitzant les oportunitats que cada mercat ofereix segons les diferents activitats, assumint que cada una d'elles ens demanarà models d'enfocament i de comportament diferents.

El repte d' organitzar el creixement internacional de l'empresa
Aquest procés de creixement internacional important i concentrat en poc temps, ens demana repensar també com organitzem l'empresa. Com n'ordenem el creixement present i futur. 

Hem de veure com s'aprofiten les sinergies entre els diferents negocis, si anem cap a l'especialització o no de les diferents plantes. Com s'estructuren les unitats de negoci i es resolen problemes i desequilibris entre elles.

Repensar el model de relació matriu-filial, obrint-se a la necessitat de donar més o menys autonomia als països. Com es passa a funcionar com una corporació. Quins serveis dóna la unitat corporativa a les diferents unitats i a les filials.

Es tracta, en definitiva, de tenir una estratègia d'internacionalització que demanarà canvis organitzatius per implantar-la, vertebrant així organitzacions prou flexibles, prou preparades per encarar futurs. Futurs que podem dir des d'ara que seran difícils de predir, però no per això menys apassionants.