Economista

Els terminis del medi ambient

28 de Març de 2014
Enric Llarch | VIA Empresa

El Comissari Europeu de Medi Ambient, Janez Potocnik,va ser divendres passat a Barcelona en el marc de les visites pel territori que els membres de la Comissió estan intensificant en aquests mesos previs a les eleccions al Parlament europeu. L'objectiu era donar a conèixer la seva tasca i estimular la participació en els comicis del 25 de maig. Potocnik, que ha estat Ministre d'Afers Exteriors d'Eslovènia, fou un dels artífexs de la incorporació de la nova república alpina a la Unió Europea. Abans de ser Comissari Europeu de Medi Ambient ho fou de Ciència.

A l'hora d'abordar els reptes ambientals, el comissari reprengué els llocs comuns habituals en aquesta mena de discursos: l'explosió demogràfica mundial -250.000 habitants més cada dia-, l'accés a nivells superiors de renda i de consum de bona part de la població dels països emergents, la dependència d'una Europa que importa el 60% de l'energia que consumeix... Tanmateix, tot i ser tan reals, i tan greus, aquestes amenaces i moltes altres, a l'hora de la veritat, els comportaments de la majoria d'empreses i consumidors no els tenen gaire en compte a l'hora d'establir les seves estratègies productives els seus patrons de consum.

Pensar que a final de segle els països mediterranis es poden desertitzar o que molt abans el nivell de les aigües de l'oceà Pacífic pot cobrir un grapat d'illes habitades a la Polinèsia, té una força molt limitada i més en època de crisi, quan les empreses pensen bàsicament a produir als menors costos possibles i els consumidors a comprar al més barat possible.

Per això, cal engegar estratègies que permetin que l'esforç –la inversió, el risc- que comporta una modificació del patró de decisions convencional generi uns beneficis tangibles i a curt termini per a aquells que l'adopten. És a dir, que les empreses que optin per pràctiques que disminueixin l'impacte ambiental de la seva activitat o els consumidors que facin el mateix en les seves compres de béns i serveis n'obtinguin ràpidament unes compensacions i beneficis. Una fiscalitat ambiental integral i una aposta per aprofitar les oportunitats en termes d'estalvi de costos que ofereix l'economia verda seran els sistemes més eficients per universalitzar els canvis necessaris per afrontar amb èxit els reptes ambientals del planeta.