Creatiu i director estratègic de 1000friends

Està la teva marca preparada per invertir en RSC?

21 de Maig de 2013
Act. 31 de Gener de 2025
Josep Maria Batalla

Segons l'informe Edelman que analitza la interacció dels consumidors amb les marques a tot el món, el 88% dels consumidors creuen que les empreses i les seves marques haurien de tenir una participació activa en la solució dels problemes socials.

El compromís de les empreses amb la societat és una pota i només una, de la tan re-nombrada Responsabilitat Social Corporativa (RSC). Les empreses estan descobrint a poc a poc els beneficis, ja no només socials que els suposa aquest tipus de responsabilitat (imatge, impacte social, treballadors contents etc) sinó també els seus beneficis empresarials. És a dir, vendes.

Per això, d'un temps ençà, gairebé totes les empreses, per una banda o per una altra, estan apostant per agafar compromisos en temes d'índole social, amb el medi ambient, amb la investigació, donant suport a causes socials, fent donacions als bancs d'aliments perquè la gent pugui menjar o en programes de voluntariat corporatiu, etc, etc.

D'altres, amb una visió més empresarial, aprofiten aquest compromís, com a part de la seva estratègia de promoció i ho donen a conèixer a tot el món, presumint de marca bona, conscienciada i compromesa. L'objectiu sens dubte, més enllà de l'impacte social de les seves iniciatives, és entrar al cor del consumidor i convertir-se en la seva marca preferida.

I així veiem desenes de notícies remeses i anuncis pagats als mitjans, anunciant el compromís d'una marca, de patrocinis en actes socials, de beques per estudis de suports a la integració laboral, de discapacitats treballant en empreses amb plena normalitat i del seu esforç amb el tòpic: "entre tots ho aconseguirem". Però resulta, i segueixo citant l'informe Edelman, que el consumidor no és beneit i el 80% no s'empassa els missatges de publicitat social de les marques. Quina pena no? I quin malbaratament d'oportunitats. Perquè ningú dubta de les bones intencions dels compromisos socials de les marques, però quan intenten aprofitar-se dels mateixos per transformar-los de manera subtil, en estratègies per vendre, les bones intencions esclaten en mil trossos i les accions passen a ser un contingut de greenwashing que es torna en contra de l'empresa.

És evident que, cada vegada més, significar alguna cosa positiva i socialment responsable és un valor clar i amb impactedirecte en la línia de flotació del negoci i la imatge de l'empresa. Però, com totes les coses, o es fa bé o és millor no fer-ho.