Directora general Human Capital

Guia de bones pràctiques a les xarxes socials (I)

06 de Novembre de 2013
Act. 07 de Novembre de 2013
Mireia Ranera
Afortunadament el debat de prohibir o permetre l'ús de les xarxes socials en les empreses va caient, poc a poc, pel seu propi pes.

Ho permetem o no dins de l'horari laboral, els nostres treballadors estan a les xarxes socials i potser ens hauríem de formular les següents preguntes: Saben com actuar a les xarxes socials? Com podíem orientar-los en un ús responsable?

 

Les empreses que apostin per les xarxes socials com a eines útils per a treballar i fer negoci, haurien d'implementar iniciatives per orientar als seus empleats en l'ús professional i responsable de les mateixes, per a capacitar-los i advertir-los sobre els riscos d'actuacions negligents a la xarxa i com orientar-los en el seu rol com ambaixadors de la companyia en els mitjans socials.

Una 'Guia de bones pràctiques' pot ser una bona iniciativa per a fomentar, educar i guiar als nostres treballadors sobre l'ús a les xarxes socials.

 

És important que cada empresa defineixi en funció de la seva estratègia, objectius i perfil dels seus treballadors, però a nivell general què hauria de recollir una 'Guia de bones pràctiques en social media'?

1.- El 'perquè' i 'per a què' l'empresa aposta per les xarxes socials. És important que l'empresa traslladi de forma clara la seva posició davant les xarxes socials i quins són els seus valors, avantatges i beneficis que poden aportar a la companyia.

Coca-Cola: 'Online social media principles': comença la seva guia reconeixent el poder de les xarxes socials per a la marca i com la visió dels valors interns poden traslladar-se també a les xarxes.

Kodak – 'Social Media Tips': el vicepresident trasllada de forma transparent les lliçons que han après a les xarxes socials, com aquestes poden ajudar a fer créixer el negoci i els consells concrets de com participar de forma adequada.

2. Consells i principis fonamentals de la presència en xarxes per part de tots els treballadors. Sobre aquest punt, el més recomanable és incloure a la nostra 'Guia de bones pràctiques' iniciatives internes de formació, que ajudin als nostres treballadors a conèixer les característiques de les plataformes més habituals: Facebook, Linkedin, Twitter...per tal que coneguis les singularitats i la netiquette especifica de cadascuna d'elles. Hem de donar suport amb una formació adient si volem que les dominin i les sàpiguen fer servir amb finalitats professionals.

Però paral·lelament, la 'Guia' pot constituir un important i enriquidor mitjà per unificar i compartir una política comú amb consells i principis fonamentals que regeixin la presència responsable i correcta de tots els membres de la companyia a les xarxes.

Mireia Ranera, publica regularment els seus articles a "Mujeres Consejeras y Consejables".