Directora general Human Capital

Han d'estar els CEO a les xarxes socials? (2)

02 de Setembre de 2013
Mireia Ranera

Segons un recent article de McKinsey Quarterly ("Six Social Mitjana skills every leader needs"), aprofitar el poder dels mitjans socials i mitigar els seus riscos exigirà per part dels alts executius un lideratge basat en 6 habilitats personals, estratègiques i d'organització.

 

1. El líder com a productor: creant contingut atractiu. 

La credibilitat i el poder dels continguts explicats pels propis CEO's, a través de la seva presència en xarxes, blogs, vídeos, webs corporatives, etc, els convertirà en els millors ambaixadors de la companyia. Aquesta proximitat humanitzarà als executius, que es mostraran més creïbles, transparents i propers tant amb els stakeholders externs, com en les relacions internes aconseguint un major compromís amb els seus col·laboradors i empleats.

 

2. El líder com a distribuïdor: potenciant la difusió. 

Les vies tradicionals de difusió d'informació corporativa de l'empresa (controlades, lineals i formals) no desapareixeran, però els CEO's amb la seva presència social activa, actuaran com a influenciant i aprofitaran la seva autoritat i reconeixement per redistribuir i empènyer els continguts de la companyia als diferents canals socials.

3. El líder com a destinatari: gestionant la comunicació. 

Els mitjans socials han creat un oceà d'informació, que pot desbordar al CEO amb e-mails, tweets, actualitzacions de les xarxes socials, feeds, RSS… Els líders necessitaran ser competents en l'ús de les eines 2.0 que faciliten la gestió i optimització simultània en diferents xarxes, el filtratge d'allò que és important i allò que no ho és. Però sobretot, establir un pla estratègic, reflexiu i coherent sobre la seva participació: en quines xarxes cal estar, què dir i què no, com respondre, quins missatges compartir i on, com gestionar una crisi…

4. El líder com a assessor i orquestrador: conduint el canvi. 

Liderar i adaptar les seves organitzacions cap a una Cultura 2.0 serà el seu gran repte. Seran els responsables d'innovar i transformar els canvis organitzatius, d'impulsar les estratègies internes i externes de negoci en les plataformes socials, garantint els mitjans i recursos necessaris. I el seu paper actiu serà el millor exemple per potenciar la relació, la conversa i la col·laboració, que fomenti que tots els membres de l'organització contribueixin i aportin alguna cosa.

5. El líder com a arquitecte: creant la infraestructura que necessiti la seva organització. 

Donar suport a l'adaptació de l'empresa als nous mitjans socials i digitals requerirà liderar un canvi d'organització per transformar processos, formar als equips, i incorporar les eines tecnològiques necessàries.

6. El líder com a analista: visualitzant oportunitats de negoci. 

La seva adopció primerenca i participació activa en els mitjans socials li permetrà mantenir-se en l'avantguarda dels canvis, detectar noves oportunitats, identificar nous negocis clau i actuar més ràpidament.

Sembla clar que les organitzacions amb alts executius que dominin aquestes 6 dimensions i habilitats, tindran un futur més brillant, ja que els seus líders:

- Seran més creatius, innovadors i àgils.

- Aconseguiran atraure i retenir al millor talent, així com aprofitar millor les capacitats i les idees dels seus treballadors.

- Potenciaran la col·laboració tant interna com externa aconseguint una integració més global.

- Es beneficiaran de les relacions amb els clients més importants i refermaran la seva lleialtat.

- Seran capdavanters en els seus sectors i sabran aprofitar aliances i projectes de creació conjunta amb socis.

- Seran més propensos a crear nous models de negoci competitius.