Enginyer i exministre

Innovació i risc

28 d'Octubre de 2013
Joan Majó
La innovació no és només una paraula de moda, és una necessitat per a la competitivitat de les empreses actuals. L'empresa que no innova segurament s'està condemnant a mig termini. La clau de l'èxit empresarial és detectar o preveure les necessitats dels clients, o dels possibles clients, i oferir productes o serveis que les cobreixin. Fins i tot, a vegades, els èxits venen sobretot de saber avançar-se a les necessitats. A finals del 2012 vaig participar en un jurat europeu que va donar un premi d'innovació a una empresa de Bratislavaque ja estava comercialitzant els antivirus per protegir els ordinadors dels virus que previsiblement podien aparèixer el 2013. Sé que en van encertar uns quants... (i no els van crear ells, és clar!).

La innovació sempre comporta risc. La manera de disminuir el risc és aplicar el coneixement per dissenyar un model que permeti anticipar les tendències futures. Això és el que van fer aquests enginyers informàtics eslovacs. Però hi ha camps en els quals això no es pot fer, ja que els models són molt incerts perquè les tendències socials són bastant poc clares, depenen de fets poc previsibles, i canvien molt de pressa.

 

Per això, en una empresa, és bo combinar innovació i continuïtat. No cal innovar en tots els aspectes. Cal innovar mantenint algunes activitats que permetin una facturació més o menys segura, i aprofitar aquest coixí per arriscar-se en nous productes que poden ser de gran futur, però evitant que un error posi en perill l'empresa. Sense innovació no hi ha futur, però un empatx d'innovació pot ser massa arriscat.