Instagram no és una xarxa social de fotografia sinó que és una xarxa de missatgeria d'instants, d'aquí el seu nom que és una contracció d'instant i telegrama.
1) @jasonmpeterson
Si haguéssim de resumir Instagram en cinc instants, el primer seria per a Kodak que treia al mercat la primera Brownie amb un prometedor: "La pot fer servir qualsevol col·legial". És així com en tombar del segle XX la fotografia sortia de l'estudi fotogràfic i milions de persones començaven a registrar instants de vida quotidiana, entre ells mon padrí de qui en conservo la seva. La fotografia es tornava mòbil.
2) @johnnylace
El segon instant el dedicaríem a la Polaroid. Els que havien crescut retratats per la Brownie del pare retrataven als anys seixanta els fills amb les seves Polaroid. La gran aportació de la fotografia instantània va ser la possibilitat de compartir la foto en el mateix moment de fer-la. La fotografia es tornava social.
3) @barrut
El tercer tornaria a ser per a Kodak i la seva Instamàtic. Als anys setanta encara es feien moltes comunions i el regal estrella era la Kodak Instamàtic que, literalment, podia fer servir qualsevol col·legial. La fotografia deixava de ser patrimoni exclusiu dels pares i eren els adolescents i els joves qui retrataven la realitat. La fotografia canviava el punt de vista i es tornava instantània.
4) @misshedwig
El quart instant ja és digital i ens porta al 2010, any en què apareixia una aplicació per l'iPhone anomenada Instagram que permetia fer fotografies quadrades per no haver de pensar en l'orientació, aplicar-los filtres per donar-los emoció i finalment pujar-les a la xarxa en baixa qualitat. Era una aplicació mòbil, social i que podia fer servir qualsevol col·legial. La filosofia de Kodak i Polaroid en una aplicació.
5) @nasa
El cinquè gran instant és del juliol d'aquest any: la primera foto de Plutó de la sonda New Horizons és un Instagram que la NASA publica en exclusiva durant una hora al seu compte. Triple Guinness a l'Instagram més remot, el que ha trigat més a pujar i a la factura de roaming.
Amb 400 milions d'usuaris actius, Instagram és una distorsió espai-temporal en el continu dels mitjans socials, i tot i haver renunciat a principis fundacionals com el de l'exclusivitat de les fotos quadrades, incorporar publicitat o a passar a mans de Facebook, no ha renunciat a ser el que sempre ha estat: una xarxa de missatgeria d'instants.