Via Empresa i la resta de mitjans ens informen aquests dies que
les principals novetats que es presenten a Alimentaria tenen a veure amb el
menjar sa i amb productes destinats a persones que segueixen dietes específiques, siguin per incompatibilitats alimentàries o per opcions veganes o similars. Fa pocs dies, un líder mundial del sector com Nestlé ja donava a conèixer la seva intensa aposta per aquest tipus de productes.
La innovació és
l'estratègia clau de les marques de fabricant per competir amb les marques de distribuïdor o marques blanques. L'hegemonia de la cadena de valor es desplaça cada vegada més cap a la distribució en detriment de la producció i els fabricants malden per
intentar mantenir la seva antiga preeminència a través de la innovació, una innovació que ara es configura sota el paradigma de l'alimentació sana.
Alimentació sana i productes alimentaris ecològics són un binomi que tendeix a fusionar-se, encara que no sigui estrictament idèntic.
Els capdavanters en la comercialització d'aquests productes a Catalunya, els supermercats Veritas, van tenir clar des del primer moment que el que els havia de permetre de connectar amb el consumidor sensibilitzat era el concepte d'alimentació sana i van obviar el qualificatiu de producte ecològic, associat massa sovint a aliments cars i poc atractius. Al començament,
la majoria de productes ecològics eren importats d'Alemanya i d'altres països amb un desenvolupament més intens d'aquest mercat. Això implicava preus sensiblement superiors als dels aliments convencionals.
Però a poc a poc, els productors locals, siguin de productes frescos o elaborats, han anat entrant en aquesta dinàmica de productes ecològics de la mà de la preocupació creixent per la salut i les seves connexions alimentàries. De fet, ens trobem amb la paradoxa que
mentre augmenta contínuament el consum de l'anomenat menjar porqueria, també ho fa el de l'alimentació sana i ecològica. De fet, sembla que el trànsit de l'adolescència a la formació d'una família amb nens opera en molts individus aquests canvis de preocupacions i preferències. Les contínues notícies sobre l'impacte ambiental del consum massiu de determinats aliments, com les carns –sobretot de vedella, que necessiten gran quantitat d'aigua i generen molt CO2- o les alertes de l'OMS sobre el consum de carns vermelles
contribueixen també a conformar en l'opinió pública noves i més accentuades sensibilitats respecte als aliments.
Per tant, és una bona notícia que les novetats alimentàries de
les empreses es focalitzin a minimitzar l'ús de greixos, additius i d'altres components poc recomanables per a la salut i que atenguin la diversitat creixent de requisits dietètics dels consumidors.
Fa pocs dies, Via Empresa
recollia la queixa dels productors de llet per l'impacte que els substitutius d'origen vegetal han tingut en la demanda del mercat. Evidentment, les empreses que sàpiguen identificar correctament i a temps les noves tendències de fons –més enllà de modes puntuals- en la demanda tenen molt a guanyar. Que en aquestes tendències
l'alimentació sana i el consum alimentari el màxim respectuós amb el medi ambient constitueix sens dubte una bona notícia. Ara hem d'esperar que ben aviat les marques blanques entrin en aquest nínxol de mercat. Quan això es produeixi voldrà dir que el nombre de consumidors que fan opcions d'aliments sans i ecològics és prou gran i estable per esdevenir un segment substantiu de la demanda.