Professor d’Esade i degà associat del programa Executive MBA

La innovació no té res a veure amb la qualitat

20 de Setembre de 2013
Xavier Ferràs

Fa uns anys, un grup d'acadèmics, directius i consultors vam començar a desplegar metodologies d'innovació, sota les recomanacions de la UE que, en la Cimera de Lisboa del 2000 va conjurar-se per convertir Europa en "l'economia basada en coneixement més competitiva del món cap al 2010". Ja veiem els resultats de les polítiques d'innovació a Europa, especialment en els països del Sud, i en futurs articles, passarem revista als errors comesos.

 

Respecte a les metodologies de gestió, avui sabem que gestionar la innovació no té res a veure amb gestionar la qualitat (i, en el seu moment, vam agafar com a model les tècniques de gestió de la qualitat). Aquest va ser un error. La qualitat, conceptualment, busca l'excel·lència, la perfecció i la creació d'economies en tots els punts de l'organització. La innovació gestiona la incertesa i el risc per generar noves competències (per aprendre). Els processos, equips, sistemes i cultura de la innovació són diametralment oposats als de la qualitat.

Si els models tradicionals ens han fallat, cap a on va la gestió de la innovació? Us deixo algunes tendències que marcaran el futur:

 

- Visió introspectiva de l'estratègia: Oblideu-vos de segmentar i mapejar el mercat, especialment en sectors dinàmics i de canvi permanent. Centreu-vos en les vostres capacitats. Determineu en què podeu ser excel·lents i desenvolupeu nous mercats a partir d'aquesta cartera de capacitats.

- Organització flexible i adaptativa: retorn a les lògiques "Lean". Tot allò que no afegeixi valor a l'usuari és superflu. Menys jerarquia, menys burocràcia, més velocitat i adaptació a l'entorn.

- Cultura start-up: una unitat de negoci durarà cada cop menys en el mercat. Genereu constantment noves unitats de negoci, com si es tractés de nous negocis o de start-up's corporatives. Trieu els millors professionals per dirigir les noves oportunitats, no els encapsuleu en unitats madures. El valor es pot generar exponencialment en noves oportunitats, mentre que les velles només aportaran creixement incremental. Si és necessari, separeu físicament les noves unitats: la inèrcia organitzativa tendirà a matar les noves tecnologies o els nous models de negoci.

- Design thinking: situeu a l'usuari en el centre de les vostres decisions. Penseu en clau disseny de productes i solucions integrals, ergonòmiques, usables i elegants. Però no necessàriament escolteu al client (us demanarà millores, no innovació: el mateix més econòmic, més ràpid, més lleuger –però sempre el mateix-). Eviteu caure en la trampa del mercat: observeu al client, però no feu dogma de fe de les seves demandes. La bombeta elèctrica no surt d'una millora de l'espelma.

- Innovació oberta: les millors oportunitats de negoci possiblement estan ja a l'entorn. Estigueu amatents als senyals de l'entorn (noves tecnologies, noves tendències de mercat, canvis legislatius). Treballeu en xarxa, construïu una xarxa sensitiva que us permeti capturar les oportunitats en el moment en que apareixen. Localitzeu el who is who del vostre sector/ tecnologia i definiu roadmaps tecnològics i de negoci amb ells. Doteu-vos de vigilància tecnològica.

L'empresa del futur serà una empresa fluïda, adaptativa, descentralitzada i ràpida, que creixerà i s'escindirà de forma permanent, pivotant sobre una cartera de tecnologies o know-hows específics. El vell paradigma industrial, vertical i centralitzat, està mort.