Aquest any vaig poder assistir al Congrés SXSW, un esdeveniment anual de música, cinema i interactivitat, celebrat a Austin (Texas). És difícil sintetitzar cinc dies de coneixement i experiències, però m'agradaria compartir les tendències i novetats més destacades, des del punt de vista del negoci digital.
1. Les tauletes i smartphones com a element disruptiu en les compres
No és cap secret que el mòbil està revolucionant la manera com la gent compra i paga, convertint-se en el nexe digital de la vida dels consumidors. Segons eBay, l'usuari gasta més quan ho fan a través de la tauleta que no pas l'ordinador.
Les dades que va aportar el vicepresident d'Innovació d'eBay, Steve Yankovich, van ser impressionants: venen 54 milions de dòlars al dia a través de dispositius mòbils, incrementant la conversió un 30%. El 79% dels usuaris de tauletes i smartphones als Estats Units volen cupons o descomptes i el 67% dels usuaris compren. El 2012, eBay va facturar a través d'aquest canal 13.000 milions dòlars i tenen com a objectiu arribar als 20.000 milions a finals d'aquest any.
En una de cada tres transaccions de la companyia, hi intervé el mòbil i més de 4,3 milions de compradors han fet la primera compra a través d'un dispositiu mòbil a 2012. En total s'han realitzat més de 130 milions de descàrregues entre les seves 9 aplicacions, a través de les quals venen 10.000 vehicles cada setmana o 164 peces de roba, complements o sabates per minut.
Així doncs, el mòbil no només és un nou canal de venda sinó que aporta una nova experiència a l'usuari que fa molt més atractiva la compra. Veurem com els negocis d'e-commerce es traslladaran gradualment als dispositius mòbils.
2. L'smartretail, integrant 'on i off' i una nova experiència de client
Els consumidors poden tenir el que volen, quan ho desitgin, en qualsevol moment i en qualsevol lloc. Sens dubte, l'impacte de la tecnologia mòbil és una gran oportunitat per als minoristes, ja que poden connectar i atraure els consumidors en els seus iPhones, iPads, a la botiga, a casa, i per tot arreu.
En aquests sentit, les aplicacions i les noves tecnologies de reconeixement d'imatges i codis de barres són excel·lents oportunitats per crear experiències de compres i diversió a mida per a cada consumidor. L'hàbit de compra s'està transformant cap a la personalització, el coneixement del client i la tecnologia.
Un bon exemple és el projecte llançat el 2009 per Tommy Hilfiger, amb una aplicació mòbil que potencia l'engagement i les compres a les seves botigues. Els compradors poden navegar per la col·lecció completa de la marca; afegir els seus articles preferits; comprovar la disponibilitat d'un article a l'aplicació i comprar el producte; reservar un article que està fora d'estoc; rebre ofertes específiques al mòbil a l'entrar a lla botiga... En definitiva, complementar l'experiència de compra a la botiga.
La segona part de l'article "Les 6 tendències del negoci digital (2)" es publicarà el cap de setmana del 18 de maig.