Periodista especialitzat en economia

Les multinacionals se sumen al boom del consum col·laboratiu

18 de Setembre de 2013
Act. 24 d'Octubre de 2013
Gil Toll
Fa més de vint anys que em vaig desfer del meu últim cotxe. Des de llavors utilitzo el transport públic com el meu recurs de mobilitat diària. Per a les escapades de cap de setmana o vacances he recorregut a múltiples formes de transport, segons el viatge: un creuer pel Mediterrani en un luxós vaixell, diversos viatges per Europa en autocaravana de lloguer, freqüents viatges en avió cotxe de lloguer i més recentment usant l'Ave per desplaçaments per Espanya. Són modalitats que molta gent utilitza, però en el cas del ciutadà que prescindeix del cotxe en propietat, ho fa amb una amplada, ja que ha convertit el cost fix de tenir un automòbil en un cost variable segons la modalitat de transport més d'acord amb cada cas.

La solució ideal pels qui prescindim del cotxe en propietat és el carsharing, una nova modalitat d'ús de l'automòbil que va sorgir a principis d'aquest segle. En facilita l'ús esporàdic, sense haver d'assumir costos permanents. Aquí la primera empresa va ser Catalunya Carsharing, que més tard es transformaria en Avancar.

Inicialment va tenir l'impuls de la Generalitat, després va incorporar en l'accionariat empreses privades del sector mediambiental i el 2012 la va comprar l'estatunidenca Zipster.

Els socis d'Avancar paguen una quota anual de 80 euros i uns costos variables que depenen del temps utilitzat i els quilòmetres viatjats. Així, per una escapada d'un parell de dies al sud de França, amb un recorregut de 450 quilòmetres, vaig pagar 250 euros.

La visualització del preu de cada viatge fa que l'usuari del carsharing sigui molt més conscient dels costos de l'ús de l'automòbil que no pas els que han optat per la propietat del vehicle.

Avancar va començar discretament, amb un miler d'usuaris, però la crisi va disparar-ne el número fins als 6.000 actuals. Les empreses de carsharing són les més destacades del consum col·laboratiu, que també està sorgint en altres camps de l'economia familiar, especialment en el lloguer de pisos (AirBnB) i l'intercanvi d'habitacions durant els viatges (Coach Surfing). Més recentment també, en l'àmbit gastronòmic (Eat With) i financer (Comunitae).

Per la revista Time, el consum col·laboratiu és una de les deu idees que canviaran el món. Sembla que grans empreses multinacionals n'han pres nota. Daimler Benz i BMW han llançat plataformes de cotxe elèctric compartit a països com a Alemanya. I aquest any Avis Budget ha comprat la nord-americana Zipcar: el gegant del cotxe de lloguer vol fer complementària la seva flota de vehicles amb els pics de demanda del carsharing en caps de setmanes i festes assenyalades.

La reducció de costos s'imposa per força en les famílies i concorda amb una nova mentalitat postconsumista, en la que el fet de tenir ha deixat pas a l'utilitzar. Les empreses seguiran venent, però cada vegada vendran més serveis que productes.