"Experiència és el nom que donem als nostres errors", deia Oscar Wilde. Les bones decisions que ens porten a l'èxit provenen de l'experiència. I l'experiència prové d'haver pres decisions dolentes. En aquest article parlarem de la necessitat de cometre "decisions dolentes" o errors de manera deliberada. En parlarem perquè fer-ho és una manera d'accelerar el nostre aprenentatge i el nostre
coneixement real sobre les coses. I perquè és imprescindible en entorns de canvi ràpid, de complexitat i de caos.
Cometre errors de manera deliberada és una manera de fer evolucionar els nostres
negocis, a temps abans no se'n vagin en orris de manera irrecuperable. Què és una decisió dolenta o un error deliberat? Una decisió dolenta o un error deliberat és una acció que contemplada des d'un pensament racional i analític, es percep com una acció que portada a la pràctica ens aportarà menys utilitat econòmica, o sigui, menys quantitat de resultat desitjat, que no pas si no la prenguéssim. Per tant, vist des de l'òptica racional, prendre una aital decisió es percep com quelcom irracional, com una decisió que només tiraria endavant un boig.
No obstant això, en el nostre món cada vegada més complex, ràpidament canviant, i dominat pel caos, són nombroses les decisions considerades dolentes que han estat les que han salvat les
organitzacions d'una mort segura.
Haver pres aquesta decisió que des del punt de vista de l'anàlisi i del pensament racional convencional era una mala decisió, va donar a la
companyia una oportunitat de creixement i la va salvar d'una mort segura.
És sempre convenient i necessari buscar cometre errors deliberats? No. En un entorn conegut, per exemple, els errors deliberats s'han d'encoratjar només quan l'aprenentatge a llarg termini sigui més important que els bons resultats a curt termini.
En canvi, en un entorn desconegut i dominat pel caos, -com pot ser decidir si entrar en un
mercat desconegut, treure un nou producte o desenvolupar una nova
tecnologia-, és important donar una
oportunitat a una "mala decisió", alhora que és important destinar una part del
pressupost de la
companyia a crear un laboratori de "decisions dolentes" o "d'errors deliberats".
Hi ha 5 condicions que ens diuen quan ens pot afavorir buscar cometre errors deliberats.
1. Hi ha molt a guanyar en comparació amb el cost de què l'error ho sigui de veritat En general hauríem de considerar el cost d'un error deliberat que acaba sent un error en relació amb els possibles guanys en cas que no ho sigui. Dins dels guanys hi hem de contemplar l'aprenentatge que en traiem. Òbviament les
companyies han d'estar atentes a no superar els riscos de manera de no produir catàstrofes.
2. Entorns en què es pren repetidament un mateix conjunt de decisions En un entorn en què es prenen repetidament les mateixes decisions com per exemple contractar persones, crear anuncis, estudiar riscos de concessions de crèdit, val la pena cometre errors deliberats
. Citybank ho va fer quan va oferir
crèdit als estudiants, quelcom que les altres entitats van considerar un gran error. L'experiència va demostrar que en cas que els estudiants no poguessin pagar, els pares assumien el
deute. A més, els estudiants es van convertir en
clients de per vida.
3. L'entorn fluctua Quan l'entorn canvia, tant les persones com les
organitzacions han d'arriscar-se i cometre errors per tal de ser plenament conscients de com la realitat afecta el seu
modus operandi. En aquests entorns fluctuants, els errors solen ser inevitables perquè les aproximacions actuals deixen de ser certes sense que tinguem temps d'adonar-nos-en sinó fins que veiem que no obtenim el resultat previst i esperat. En un entorn així, i ja que errar és inevitable, és intel·ligent l'avantatge estratègic que ens dóna jugar a cometre errors deliberats. Fer-ho ens assegura trobar el camí abans que el camí ens trobi a nosaltres, quan ja sigui massa tard per canviar.
4. El problema és complex i les solucions nombroses Com més complex és l'entorn més fàcil és que la nostra comprensió de la situació sigui incompleta. Els errors deliberats ens ajuden a trobar solucions més ràpidament. La majoria de les innovacions en entreteniment, des dels canals 24 hores, passant pels
reality televisius i les pel·lícules de cinema de la televisió, a molt poc temps després de la seva estrena comercial, van suposar un repte herètic a les assumpcions del moment.
5. La nostra experiència d'un problema és limitada Quan no estem familiaritzats amb un entorn o un problema és quan hauríem de tenir la ment més oberta a l'hora de pensar i valorar alternatives i prendre decisions.
Disney ho va fer per tal d'adaptar el seu model d'èxit a un Eurodisney que, encara que amb un model particular diferent, fos precisament d'èxit gràcies a haver-se posat en el marc mental i experiencial dels clients europeus.
Esteu preparats, tu i la teva organització, per cometre errors deliberats? Per saber-ho, respon a les preguntes següents sumant punts d'acord amb aquest escalat.
1-Definitivament no; 4-Fins a un punt; 7-Definitivament sí.
1. Penses que moltes de les teves creences sobre el teu negoci podrien estar equivocades?
2. Alguna vegada vas fer quelcom que contravingués el teu millor judici de la situació només per comprovar si el teu judici era correcte o equivocat?
3. Has donat alguna vegada un premi a algú per haver provat quelcom nou encara que no hagués funcionat?
4. Quan et veus confrontat a dades incoherents insisteixes a trobar explicacions de tota mena?
5. Et veuen com un innovador, com algú que contínuament repta els coneixements rebuts?
6. Proves contínuament d'identificar les assumpcions implícites del teu
negoci?
7. Toleres els inconformistes, és a dir, toleres les persones que són creïbles però sostenen punts de vista contraris a la majoria?
8. Dones valor a una cultura d'aprenentatge més enllà d'una cultura de la posada en marxa de procediments coneguts?
9. S'han produït canvis disruptius al teu sector i han aparegut nous models de negoci?
10. Els èxits passats t'han fet caure en l'autocomplaença o potser fins i tot en l'arrogància?
Si has obtingut de 60 punts en amunt, tu i la teva
empresa esteu preparats per entendre la necessitat dels errors deliberats i prendre decisions "dolentes". I segurament ja ho esteu fent. Si has obtingut de 30 punts en avall, cal que tinguis molt present tot el comentat a l'article i cal que comencis a aplicar-ho amb molta més urgència com més condicions, de les 5 esmentades, es donin en el teu
negoci.Us desitjo que prengueu unes molt bones dolentes decisions!