La
Unió Europea serà, no ens enganyem, el que realment vulguin els seus
ciutadans. Els de tots els països que la componen. Els qui cada cinc anys tenen l'oportunitat d'expressar en les urnes el que realment haurien de voler per a un "personatge" amb un perfil encara no ben definit, el qual podríem denominar
ciutadà europeu. Un ciutadà que hauria d'estar orgullós de ser-ho, no solament del seu país d'origen, sinó també del fet de pertànyer, al mateix temps, a una
Unió de països superior, que el
protegeix i el
defensa, que li permet d'accedir
sense fronteres ni limitacions a altres cultures, a formar-s'hi i instal·lar-s'hi si així ho desitja. Que aquesta
Unió superior pot oferir-li respostes més positives als seus problemes reals que les que podria proposar-li el seu país d'origen tot sol, per més gran que sigui.
Aquesta definició, encara força allunyada de la realitat, hauria de ser l'
objectiu a assolir quan la construcció europea es vagi consolidant.
Ara bé, no hem d'oblidar que cada cinc anys tenen dret a vot al
Parlament Europeu noves generacions de ciutadans, cada vegada més allunyades en el temps de les que varen viure directament o indirectament les conseqüències de la
Segona Guerra Mundial, la qual cosa va propiciar l'inici de la
UE amb un primer objectiu, assolit i consolidat: la
PAU.
Aquestes noves generacions i les futures, que donen per fet, com una cosa natural, la
pau, la
lliure circulació sense fronteres ni
duanes, la
moneda única, els cursos internacionals
Erasmus, etcètera, necessiten
informació, una informació engrescadora, i no solament del que ja s'ha fet. També del què s'està fent i del que queda per fer. En poques paraules, fa falta més
pedagogia. I si s'ha de jutjar per l'
euroescepticismecreixent en quasi tots els països de la UE, aquest plus de pedagogia seria també molt útil a les generacions actuals. L'esmentat esforç s'hauria de fer a diferents nivells:
Per part de les pròpies institucions de la
UE, és a dir, el
Consell Europeu, el
Parlament i la
Comissió de Brussel·les. Haurien de definir un pla de comunicació i fer-lo executar en l'àmbit de cada govern dels països de la
UE, recordant els motius que van portar a la seva creació després de la
II Guerra Mundial, els èxits evidents assolits fins ara, les millores que s'estan introduint constantment en el funcionament de la
Unió per augmentar el seu
nivell democràtic i la solidesa dels seus progressos, sense amagar les dificultats inherents a un projecte complex com el que ens ocupa, ni les etapes que falten per assolir un grau d'eficàcia plenament satisfactori.
Per assegurar-se que les noves
generacions de tots els països reben aquesta informació de manera objectiva i completa, s'hauria de fer per manera de dedicar unes
hores lectives obligatòries en tots els darrers cursos d'estudis secundaris, i almenys en els dos primers cursos universitaris o d'escoles especials, a parlar i debatre sobre l'origen i l'evolució de la construcció europea. I en especial, dels grans avantatges de pertànyer a una
UE sòlida.
Dia d'Europa: És el 9 de maig de cada any, instaurat el 1985 en memòria del dia de la declaració de
Robert Schuman anunciant la creació de la
CECA. Avui és un dia que passa pràcticament inadvertit per tothom. Les
Institucions, els
governs i els
mitjans de comunicació haurien d'aprofitar cada any aquesta data per fer "soroll positiu" sobre la
UE, tal com succeeix en la majoria de "dies mundials" proclamats.
També cal esperar que els
mitjans de comunicació europeus contribueixin a fer-se ressò de les bones notícies procedents de la UE almenys en el mateix grau que de les no tan bones. Massa sovint se'n ressalten les negatives i es minimitzen les positives.
Fonamentalment, doncs, ens ha de preocupar a tots que els nostres fills i néts i les generacions que encara no han arribat, que no van viure ni viuran les conseqüències de la
II Guerra Mundial, sàpiguen que una de les raons, si no la principal, per les que els països de la
UE han viscut quasi 65 anys seguits en pau és precisament gràcies a l'existència d'aquesta mateixa Unió. I que per trobar un període tan llarg hauríem de retrocedir al voltant de sis segles…
Fer més
pedagogia, doncs, és contribuir a fer més
Europa. I a definir millor el perfil del ciutadà europeu, membre, confiem, d'una futura Confederació Europea o d'uns Estats Units d'Europa (EUE).
Aquest article pertany a una sèrie de deu que s'engloben sota el títol El que tots hauríem de saber i no oblidar de la Unió Europea, sobretot les noves generacions