Economista

Motor elèctric: una oportunitat per a les nostres motocicletes

26 de Març de 2015
Enric Llarch | VIA Empresa
El vehicle elèctric ha de constituir ben aviat una alternativa real per resoldre els greus problemes de contaminació atmosfèrica –micro partícules i òxids de nitrogen- que tenen les nostres ciutats i que l'Organització Mundial de la Salut (OMS) ha qualificat tan nocives com el fum del tabac. Quasi la meitat d'aquestes emissions prové dels vehicles, en què els motors dièsel i els motors de dos temps de les motocicletes són, amb molta diferència, els que més pol·lució generen.

Evidentment, no tots els problemes ambientals derivats del trànsit de vehicles particulars quedaran resolts el dia que tots circulem amb vehicles elèctrics. La congestió, l'ocupació de l'espai en detriment del vianant i l'accidentalitat seran similars amb vehicle elèctric que amb vehicle convencional.

Tanmateix, el guany ambiental, en qualitat de l'aire i també en soroll, serà enorme. Avui dia, encara, el vehicle elèctric tot just comença a arrencar. Barcelona dobla la taxa de penetració de la mitjana espanyola, però totes dues encara són molt baixes, amb un 0,45% del total de cotxes matriculats a la ciutat l'any passat.

A escala mundial, dels 80 milions de vehicles venuts l'any 2014, només 200.000 eren elèctrics; una quarta part d'aquests, però, es van vendre a la Unió Europea, on hi ha països amb elevada consciència ambiental, com Noruega, que tot i ser un dels principals productors europeus de petroli, han fet una aposta important per aquest tipus de vehicle, on ha assolit el 12% del total de matriculacions.

Evidentment, el problema bàsic per a la generalització del vehicle elèctric són les bateries: la seva autonomia –ara el més habitual són uns 200-250 km- i la rapidesa de càrrega, tot i que alguns models ja poden carregar el 80% de la seva capacitat en mitja hora. Però en cinc anys, els experts preveuen que les bateries baixaran de preu a una cinquena part de l'actual i multiplicaran per cinc la seva capacitat de càrrega.

Precisament, el fet que la bateria sigui el punt crític del vehicle elèctric –d'altra banda molt més senzill mecànicament que el de combustió perquè no té bugies, ni tub d'escapament, ni embragatge- hauria de comportar una disminució de costos de fabricació un cop s'hagi resolt satisfactòriament el tema de les bateries. El caràcter clau de la bateria també permet l'entrada en el mercat de l'automòbil de nous operadors que tenen en aquesta bateria el seu punt fort de competitivitat, com és el cas de la nord-americana TELSA i la xinesa BYD.

A Catalunya, Nissan ha apostat també pel vehicle elèctric i el segon model elèctric que llança la marca es fabrica des de fa pocs mesos a la Zona Franca. La motocicleta elèctrica també hauria de ser una oportunitat per a les empreses ubicades a casa nostra. La motocicleta –a banda de ser en la seva versió convencional un dels vehicles més contaminants- reuneix una sèrie d'avantatges per incorporar la tracció elèctrica a curt termini.

En la major part de casos tenen un ús urbà de recorreguts curts i requereixen una autonomia més limitada. Moltes dormen sota sostre, amb la qual cosa es poden carregar a la nit. I el seu baix pes requereix bateries menys potents i més ràpides de carregar. Un sector afectat per la crisi de forma tan intensa com el de la motocicleta hauria de fer del motor elèctric una de les seves apostes principals de futur.