Un simple canvi de nom ens porta a on som. Una empresa canadenca que arriba a l'èxit de la mà d'un aparell que permet enviar i rebre
missatges i
e-mails de manera segura i sense pagar grans sumes de diners. L'aparell és la
BlackBerry i l'empresa és
Research In Motion. El mateix nom de l'empresa és un
perquè en tota regla, una missió al món: la recerca en el moviment. Aquesta missió porta l'empresa a crear un
Què, la
BlackBerry, amb la que conquerirà el món dels
smartphones durant un llarg període, però tot canvia quan el què passa al davant del perquè de l'empresa.
Davant la sortida de rivals com
Apple i
Samsung, l'empresa canadenca s'embranca amb una competició basada en el seu
què, en la
blackBerry, oblidant-se del seu
perquè (la recerca), fins al punt de canviar el seu nom i passar a dir-se
BlackBerry enlloc de
Research In Motion. Un canvi simbòlic, si ho voleu, però que reflecteix fins a quin punt els seus gerents han oblidat la missió de l'empresa i que l'ha portada a mirar de malvendre's. No és el mateix tenir com a missió millorar la vida de les persones en base a la mobilitat que fabricar telèfons. Mantenir-se en el
perquè hagués permès a l'empresa adaptar-se al mercat i moure el seu
què a temps, fins i tot abandonant-lo si calia, però l'empresa va decidir que el seu què era massa important i el seu
perquè massa eteri.
Un error.
Simon Sineck, al seu llibre Start with Why parla d'empreses que, com Research In Motion, van perdre el seu perquè de la mà del seu què, perdent tot allò que les feia grans. En comparació, parla d'empreses que tenen en el seu perquè la idea central del negoci i que, per tant, són capaces d'adaptar-se als canvis amb èxit. Research In Motion no n'era una, i és una llàstima.