Sòcia de Barton Consultants i directora de Garantcom

Relacions entre socis

09 d'Octubre de 2014
Iolanda Guiu
Sovint allò que un dia va començar com un projecte il·lusionant esdevé una càrrega feixuga que no sabem com gestionar. Les empreses són ens formats per persones que un dia van decidir unir els seus avenirs professionals moltes vegades gràcies a una amistat, estudis comuns o relacions familiars.

El temps, els problemes, la inèrcia o l'evolució personal de cadascú fan que les relacions passin de ser excel·lents a suportables, fredes o, en el pitjor dels casos, inexistents o bel·ligerants.

És evident que les relacions entre socis comprometen tota l'estructura, el desenvolupament de negoci, els resultats i, també, la vida personal de cadascú.

Una de les principals causes de mortalitat d'un projecte rau en la ruptura de l'afectio societatis o afecte entre socis. En general, com sabem, els problemes humans acostumen a ser la principal causa de conflicte a les empreses. Si aquest conflicte es trasllada a l'àmbit directiu en forma d'enemistat o diferències greus entre els socis, la viabilitat del projecte es fa molt difícil.

Les causes principals de diferències entre socis es basen en percepcions personals poc objectives: un té més responsabilitats que els altres, té millor relació amb empleats i clients, passa més hores al despatx, sembla que treballa més, s'implica en diferents àrees de l'empresa… També hi ha canvis de prioritats o interessos al llarg de la vida professional, gelos professionals, desconfiança, secrets entre socis, crítiques, pressions externes, diferències o no de remuneració, compromís desigual i, sense oblidar, les diferències generacionals i entre sexes.

La por davant les incerteses també fa que les relacions es ressentin atès que cadascú reacciona de manera diferent a la por i això marca les decisions a prendre.

En un article no podem aprofundir en tots aquests aspectes i analitzar-los, però sí indicar-los perquè són presents a les relacions entre socis i van fent feina en la ment de cadascú sense fer soroll, fins que arriba el dia en què la sensació d'incomoditat és insuportable.

Davant d'aquest panorama, quines solucions podem aportar? 
En tots els casos, tant en empreses familiars com no familiars, els protocols i els pactes entre socis són l'eina bàsica per minimitzar conflictes. Aquests documents, si estan ben fets, recullen aquelles situacions que poden esdevenir conflictives i inclouen les solucions.

A més, establir una organització interna coherent amb la dinàmica de l'empresa i el seu creixement és també fonamental. Moltíssimes empreses pateixen la manca d'organització, fet que ocasiona problemes de lideratge, mala gestió econòmica, conflictes amb el personal, manca de gestió del temps, desinformació, ineficiència, problemes amb els clients i/o proveïdors i tot tipus d'entrebancs a la gestió diària de l'empresa, i de retop, al creixement.

En qualsevol cas, per establir mesures que solucionin o minimitzin els conflictes, la clau rau en la comunicació. Saber comunicar-se amb assertivitat i empatia fa que siguem capaços de posar sobre la taula els temes que ens preocupen i que cal abordar i solucionar. I també ens permetrà, si és el cas, tancar la nostra aventura empresarial de manera positiva, ja que de vegades les diferències són tan grans que el redreçament no és possible.

Una vegada més, allò que no és estrictament tècnic és la clau de la gestió del problema. I és que som les persones les que fem les empreses i els nostres comportaments i conflictes fan o desfan el futur empresarial.