Especialista en lideratge i innovació

Sincronització estratègica

22 de Febrer de 2015
Juna Albert

En general, a dins les ments i en les creences d'una gran majoria, el món dels negocis està completament separat del món personal donant lloc a dos efectes. Un dels efectes és que podem ser com el Dr. Jekill i Mr. Hyde, en el sentit que podem actuar molt bé com a persones i molt malament com a professionals. L'altre efecte és que podem sentir-nos incapaços d'aprendre les regles dels negocis, una creença absurda, ja que, fins a un punt, els negocis, com la vida, són cosa de sentit comú.

Gairebé es podria dir que si ets un bon negociant (tal com es deia abans) ets una mala persona i al revés, que si ets una bona persona, no pots ser un bon negociant. Neguem subscriure la frase anterior i, encara menys, que ens condicioni, igual com neguem l'afirmació que diu que tots, en major o menor grau, som racistes. Igual com els tests demostren que som racistes inconscients, jo estic convençuda que tenim una creença inconscient que ens dificulta trobar la nostra proposta de valor i posar-li un preu del tipus que sigui.

La bona notícia és que podem lluitar contra el nostre racisme inconscient i que podem lluitar contra la segregació i contraposició que hem fet entre vida i negoci. En relació al racisme, Malcolm Gladwell, al seu llibre Intel·ligència intuïtiva, escriu: "Si vostè és un blanc a qui li agradaria tractar a les persones negres com a iguals en tots els aspectes, no n'hi ha prou amb un simple compromís per la igualtat. És necessari que canviï de vida de manera que es relacioni amb les minories tot sovint fins que se senti còmode entre elles i fins que reconegui el millor de cada cultura."

Aplicant la mateixa lògica a la separació que hem fet entre vida i negoci, del que es tracta és de què comencem a viure la vida personal amb mentalitat de negoci, per acabar fent negocis amb mentalitat de persona humana, fent-ho en el que podríem anomenar "sincronització estratègica". El que proposo que fem, per començar, és que plasmem les nostres relacions amb la vida –nosaltres, els altres i la realitat- sobre el llençol canvas, en un exercici d'auto coneixement estratègic portat a terme, a soles o en grup, però sempre amb un facilitador.

Sincronització estratègica és auto coneixement amb finalitat i amb un pla d'acció. Perquè la finalitat de conèixer-nos no és quedar-nos conformats amb la idea que la nostra situació actual no és culpa nostra, per exemple, com tampoc no ho és quedar-nos adormits en els llorers de les acabades de descobrir grandeses dels nostres talents naturals. La finalitat de conèixer-nos és viure i desenvolupar al màxim allò que som.

Mentre analitzem i treballem la nostra vida sobre el canvas ens adonem dels costos i dels ingressos que les diferents relacions i eleccions (o manca d'elecció) tenen sobre la nostra vida. D'aquesta manera, sobre aquest descobriment, es fonamentarà la nostra decisió clara i ferma de sincronitzar les nostres diferents accions, dissenyar un pla d'acció i ser els seus líders. Tot això ho farem amb l'ajut d'un facilitador que ens proporcionarà els recursos que necessitem per a emprendre aquest camí de responsabilitat i lideratge.

El llençol és imprescindible perquè és necessari que visualitzem les interdependències entre tots els pensaments, actes i relacions de la nostra vida; perquè només així ens adonarem de "l'abast de la tragèdia", però també perquè només així ens adonarem de "l'abast dels recursos disponibles". Només amb aquesta visió global podrem prendre les millors decisions sobre tot l'espectre de la nostra vida amb assertivitat, responsabilitat, coherència i integritat.

Quins són els beneficis de la pràctica de la sincronització estratègica sobre el llençol canvas?
 Descobrir que l'aconseguiment és un must tant en la vida personal com en els negocis si volem sentir-nos rics en tots els aspectes, des de l'aspecte més físic –salut i diners- fins al més eteri –bellesa i connexió-.
 Aprendre a dirigir la nostra vida proactivament i estratègicament; i agafar l'hàbit de mesurar el resultat de cadascuna de les nostres accions.
 Adonar-nos que la base dels negocis i la base humana és la mateixa. Només així serem capaços de crear una economia i uns negocis que serveixin les persones • Proveir-nos d'una mentalitat estratègica que ens reactivarà l'ADN emprenedor.
 Aconseguir que el nostre processament mental operi sota el filtre del model canvas de manera inconscient. I com a punt final.

A partir d'aquesta nova "mentalitat canvas" que haurem desenvolupat junt amb la descoberta de la nostra proposta de valor personal i essencial, posar en marxa el canvas dels negocis serà "cosir i cantar".