Realitat virtual, cultura, Internet de les Coses, dades obertes, impressió 3D, algorismes, música, intel·ligència artificial, wearables, startups, cinema, publicitat, aplicacions mòbils, blockchain, Internet oberta, realitat augmentada, empresa, inversors, art, interacció, mitjans, telepresència, ciència, activisme, interfícies, continguts, videojocs, educació, hacking.
Respirem.
Debats, presentacions, trobades, xerrades, tallers, entrevistes, lliçons magistrals, demostracions, hack days, conferències, taules rodones, sessions de DJ, entrevistes individuals, projeccions, sessions immersives, instal·lacions de gran format, art efímer, concerts, sessions de networking, labs, borsa de treball.
Tornem a respirar.
Tot això és el que passa avui, demà i demà passat (16, 17 i 18 de juny) a Fira de Barcelona a la 4a edició del Sónar D en el marc de la 23a edició del Sónar. I sí, a aquesta velocitat.
El Sónar D és un congrés internacional de cultura digital i tecnologies creatives que cada any aplega més de 4.000 professionals de 50 països diferents. Artistes, científics, tecnòlegs, investigadors, acadèmics, emprenedors, inversors participen en més de 150 activitats que promouen la interacció entre la creativitat, la tecnologia i l'empresa.
Per entendre'ns, en un diagrama de Venn amb la creativitat, la tecnologia i l'empresa com a conjunts, el SónarD es trobaria al mig, en la intersecció dels tres. A la frontera entre tecnologia i empresa hi trobaríem el Mobile World Congress, en la superposició d'art i empresa les biennals d'art, i a la intersecció entre art i tecnologia el festival Sónar. Des que el Sónar és Sónar —va néixer com a "festival de música avançada i art multimèdia"— que ha explorat i eixamplat la frontera de l'art i la tecnologia però és des de fa quatre anys, amb el SónarD, que ha fet un salt qualitatiu amb l'afegit de la pota empresarial. En l'edició d'enguany això es fa encara més evident: un total de 30 startups tindran accés a 46 fons d'inversió, acceleradores i business angels.
El 2015 el global de Sónar i Sónar D va tenir un impacte directe de 72 milions en el PIB de Catalunya —125 d'indirecte— i va generar 1.279 llocs de treball. Però més enllà de l'econòmic hi ha impactes en els àmbits social, cultural, de la innovació i mediàtic que si bé més difícils de mesurar, després de 23 edicions de Sónar i quatre de Sónar D s'han fet igual de tangibles i, des d'un punt de vista socioeconòmic, més importants. Un estudi recentment elaborat pel mateix Sónar sobre una mostra dóna moltes pistes de la influència del certamen:
- Un 30% dels professionals de la ciutat afirma haver fet contactes rellevants pel seu negoci
- Un 28% de les persones participants de la ciutat ha engegat projectes amb altres participants
- Un 37% de les empreses participants percep un increment en la seva facturació
- Un 80% dels assistents afirma que els ha aportat nous coneixements que els interessaven
- Més del 50% dels entrevistats destaca la creativitat de la ciutat per damunt del clima, la platja, la restauració o les botigues. Aquesta és de mèrit.
El Sónar D és més un espai de dubtes que de certeses amb unes fronteres difoses que se situa en la intersecció de l'art, la tecnologia i l'empresa. Un espai on tocar, interactuar, experimentar i parlar, i on desaprendre és tan important com aprendre: si tens una idea, hi pots trobar un inversor, si no en tens cap, n'hi trobaràs unes quantes.