Quines regions aposten més pel vehicle elèctric?

La penetració del cotxe elèctric des del punt de vista de les matriculacions, els punts de càrrega i la intenció de compra

Un cotxe elèctric en un punt de recàrrega | ACN Un cotxe elèctric en un punt de recàrrega | ACN

A la transició cap a la mobilitat verda hi estan tots convidats: administracions, grans i petites empreses, centres de recerca, hubs d'innovació i, per descomptat, els usuaris, els conductors. La sostenibilitat és, de fet, un dels eixos clau de la Setmana Europea de la Mobilitat, que se celebra aquests dies a Catalunya -del 16 fins al 22 de setembre- i que enguany posa l'accent en la promoció d'hàbits de mobilitat sostenible i en la intermodalitat. Les diferents velocitats i models en la implantació del vehicle elèctric esdevindran també una temàtica recurrent a les taules de debat d'aquests dies. Quines dades ens acompanyen?

Els vehicles de càrrega elèctrica i híbrids ja suposen el 18,7% dels cotxes nous matriculats a la Unió Europea, segons dades d'ANFAC del primer semestre del 2022. En aquest promig, però, hi ha països on la quota supera el 20% de les matriculacions de vehicles, com Alemanya (24,7%), França (20,2%) i Portugal (20,2%), i d'altres, com Itàlia i Espanya, on la quota frega el 10%.

Segons les últimes dades publicades per Fecavem (Federació Catalana de Venedors de Vehicles Motor), les dades a Catalunya són més positives: si bé el model preferent és el de benzina, amb una quota de mercat del 44,54% en els primers sis mesos de l'any, els híbrids representen el 15,6% i els elèctrics purs sumen un 4,77%. Catalunya supera, per tant, la mitjana europea. La Comunitat de Madrid, supera amb una llarga distància a Catalunya, duplicant la seva quota de mercat.

Infraestructures: els punts de càrrega

Segons dades de l'últim baròmetre d'electromobilitat elaborat per la patronal ANFAC, Catalunya té una quarta part dels punts de càrrega que hi ha a tot l'Estat espanyol. Són 3.549 punts, ubicats principalment a l'Àrea Metropolitana de Barcelona. La segueixen la Comunitat Valenciana i Madrid, amb 1.661 i 1.601 infraestructures de càrrega en funcionament respectivament.

Del volum estatal de punts de càrrega, el 83% són de càrrega lenta, és a dir, amb una potència inferior a 22 kW, fet que comporta una durada de fins a tres hores i mitja per fer la càrrega del vehicle elèctric.

On hi ha més interès?

Una alta vara de mesurar el ritme d'implantació del vehicle elèctric és la intenció de compra per part de la ciutadania. En aquest cas, a escala estatal, la quota més gran del mercat es troba, de nou, a Barcelona i Madrid, que acumulen el 45% de les recerques de cotxes elèctrics nous a internet, segons un informe del portal Unauto. Les segueixen València amb un 7,1%, Màlaga amb el 4,1% i Múrcia amb el 3,7%.

El que sí s'observa a l'últim estudi publicat per BNP Paribas sobre la intenció de compra de vehicles elèctrics en la població és que aquesta no deixa d'augmentar. Si l'any 2021 el 10% dels enquestats tenia intenció de comprar un cotxe elèctric, enguany és el 15%. 

Més informació
dōcō, o com integrar la mobilitat multimodal en una única plataforma
La mobilitat reclama una segona vida
El 0,5% de la població de Barcelona té problemes de mobilitat
Avui et destaquem
El més llegit