dōcō, o com integrar la mobilitat multimodal en una única plataforma

Renfe llança al mercat dōcō i és converteix en la primera empresa pública gestora de serveis de mobilitat "porta a porta"

El projecte, fins ara conegut com a Raas (Renfe as a Service), surt al mercat amb el nom de dōcō | Cedida El projecte, fins ara conegut com a Raas (Renfe as a Service), surt al mercat amb el nom de dōcō | Cedida

En la seva estratègica de ser un operador de mobilitat integral que entén i ofereix la mobilitat com un servei (mobility as a service), Renfe ha llançat al mercat dōcō, una plataforma de mobilitat multimodal on l'empresa pública unifica sistemes i operadors de transport perquè l'usuari pugui moure's fàcilment "per tot el país" i "de porta a porta". La plataforma va més enllà de Renfe i integra operadors públics i privats de tren, taxi i mobilitat compartida (motocicletes, patinets i bicicletes) per "deixar de ser una utility, un servei ferroviari, i operar com a servei digital de transports", explica Manel Vilallante, director general de desenvolupament i estratègia de Renfe. 

Després d'un any desenvolupant el projecte -fins ara conegut com a Raas (Renfe as a Service)-, l'operador públic llança el producte mínim viable de la plataforma, "que anirà sumant serveis i expandint-se pel territori durant els propers dos anys", anuncia Vilallante, per després tenir "dos anys més de maduresa i de desenvolupament". Aquesta és la planificació a cinc anys vista que s'ha fet del projecte i que requerirà una inversió total de 45 milions d'euros. Actualment, dōcō té darrere a un equip de gairebé 300 persones. 

El nom neix d'un joc de paraules: és la primera síl·laba de ¿dónde? (donde quieras) i de ¿cuándo? (cuando quieras)

Fins al moment, Renfe només n'ha fet públic el nom, la web i les funcionalitats de la plataforma, però no serà fins a l'octubre-novembre que els usuaris podran començar a utilitzar, de forma esglaonada, tots els serveis de dōcō. La idea és que la plataforma, més enllà d'oferir les diferents combinacions de transport que pot tenir un usuari per anar d'un punt a un altre, li permeti fer també la reserva i el pagament, "a més d'acompanyar-lo durant el trajecte, en cas que hi hagi qualsevol incident", indica Vilallante, qui destaca la dificultat -poc visible- d'integrar el pagament del transport dels diferents operadors en una sola plataforma.

La connexió territorial

El nom de dōcō neix d'un joc de paraules: és la primera síl·laba de ¿dónde? -"donde quieras", afegeix Vilallante- i de ¿cuándo? -"cuando quieras"-. I és que realment la plataforma vol ser capaç d'aglutinar totes les combinacions possibles per anar d'un punt qualsevol a un altre de tot el territori espanyol. En aquesta primera etapa, la plataforma només abastarà 15 ciutats del territori espanyol, però anirà expandint el seu servei fins a cobrir tots aquells municipis que estiguin a 30 kilòmetres de distància de tota la xarxa de Renfe a l'Estat, tant de ferrocarrils com de trens d'alta velocitat i convencionals. 

Aquesta ampliació de 30 kilòmetres és el resultat de sumar altres operadors de transport, tant públics com privats, i d'ús privatiu i compartit. Els diferents possibilitats de trajectes es mostraran a l'usuari tenint en compte tres criteris: el temps de duració del viatge, l'impacte mediambiental i el cost econòmic. "Malauradament, el més respectuós amb l'entorn no serà el més econòmic, però en tot cas, l'usuari podrà tenir la informació". 

Disseny de paquets intel·ligents

Gràcies a la intel·ligència artificial i "al coneixement que la nostra empremta tecnològica permet tenir sobre les persones", el programari oferirà a l'usuari paquets de mobilitat adaptats a la seves necessitats. Aquesta esdevé l'última etapa del projecte, d'aquí a dos anys, on la plataforma ja no és "només activa a l'hora d'adaptar-se a les necessitats, sinó que és propositiva de solucions de mobilitat", indica.

Amb aquesta aposta, Renfe se situa al capdavant de la innovació en integració de mobilitat multimodal respecte a la resta de països europeus, on "hi ha altres projectes semblants, encara en desenvolupament", explica Vilallalta, o també n'hi ha en funcionament però amb menys funcionalitats -no permeten fer pagaments- o tenen àmbits territorials més petits, com ciutats o àrees metropolitanes. Segons el cap de desenvolupament i d'estratègia de Renfe, Dinamarca està en aquests moments desenvolupant una eina semblant. "Aquest és un projecte innovador a l'Estat però també en el conjunt d'Europa", afirma. 

Més informació
Renfe expedeix 25.000 abonaments gratuïts en el primer dia
Renfe renova el sistema de manteniment d'actius
Puigneró calcula que els abonaments gratuïts de Renfe suposaran un forat de 50 MEUR a l'ATM
Avui et destaquem
El més llegit