
30
de Juliol
de
2015
"A Rebobinart entenem l'espai públic com un lloc de conflicte i per resoldre aquest conflicte fem servir l'art com a eina". L'autor d'aquesta sentència és Marc García, fotògraf, creatiu i el director d'aquesta plataforma d'art, mescla de projecte d'emprenedoria social i empresa que ha guanyat recentment el premi d'Emprenedoria Social del Bizbarcelona.
Definir Rebobinart és una tasca complicada. El mateix García ho reconeix així: "Fem moltes coses i ens ha costat concretar qui som, però ho portem bastant bé", ironitza. Rebobinart neix de la necessitat d'alliberar espais de creativitat per als artistes urbans de Barcelona. El principal objectiu de l'associació és gestionar el nombre més gran d'espais a la ciutat per tal que els artistes urbans puguin realitzar les seves obres de forma legal. Arran de la normativa de civisme aprovada per l'Ajuntament el 2011, pintar a les parets i murs de la ciutat va quedar totalment prohibit.
D'altra banda, l'associació pretén canviar la concepció de l'art urbà que es té en l'actualitat, aportant valor afegit a aquesta activitat i promocionant els artistes més potents. Tot això, a partir d'un treball de base amb els barris, des de les associacions i entitats, i també amb un programa pedagògic per a escoles i instituts del país. D'aquesta manera si una entitat, associació o col·lectiu vol proposar un projecte de mural per pintar un mur, Rebobinart el desenvolupa i coordina. Un exemple d'això és el drac de les Glòries, un mural gegantí al terra de la plaça de les Glòries que l'Ajuntament de la capital catalana va encomanar a aquests emprenedors.
Gestió de murs
Rebobinart gestiona també els espais cedits pels districtes de la ciutat a partir d'una plataforma web i una aplicació, Murs Lliures, que emet permisos per a pintar a les persones que ho demanin, de manera individual o per projectes més grans i concrets. Per aquest motiu en la direcció de Rebobinart "no hi participen artistes, perquè si la presa de decisions la prenguessin ells, segurament no es trobaria el perfil adequat per a cada projecte", comenta García. L'aplicació ja té 2.500 usuaris i s'han gestionat 2.000 permisos per poder pintar en el quilòmetre i mig de murs que l'Ajuntament ha cedit per pintar-hi, "així democratitzem l'art", afirma l'emprenedor.
Accions amb escoles
Per altra banda, Rebobinart contacta a partir dels seus tècnics, amb les entitats i associacions dels barris i hi estableix col·laboracions. Finalment, l'associació dissenya un programa pedagògic per tal de realitzar tallers de formació en instituts i escoles, en els que els formadors seran els mateixos participants: "Estem entrant a escoles per poder fer tallers de graffiti que no només consisteixen a pintar el pati de l'escola, sinó que intentem explicar als alumnes què significa i quines responsabilitats implica pintar a l'espai públic. Cada nen pren un rol: artista, alcalde, propietari d'una finca, etc. i així entenen totes les parts implicades. Finalment de manera participativa i democràtica decideixen com pintaran el pati de l'escola", explica el fotògraf.
El graffiti pot ser publicitat
Una línia de negoci que té Rebobinart és fer intervencions en murs, muralisme,de manera publicitària per a marques que subvencionen a certs artistes. Aquests murs que gestionen es repinten any rere any. "Fa poc vam gestionar un mural per a una empresa de cotxes: vam facilitar un espai i uns artistes i els vam fer el contingut de la marca. Moltes empreses han entès que l'impacte de la publicitat ha de canviar i apostar pel retorn social però també visual", explica García. Moltes empreses lliguen la seva imatge a artistes i s'intenten vincular amb una imatge diferent, Rebobinart gestiona aquest tipus d'accions.
No cal que una empresa subvencioni un mural. Rebobinart també gestiona accions en murs coordinades per un artista en què els veïns acaben executant l'obra. Exemples d'això se n'han pogut veure als barris de Sant Martí, Sants o Poblenou en finques públiques de Barcelona.
A més, l'associació organitza a la vegada concursos, festivals i exposicions. Un exemple n'és l'Ús Barcelona, que la seva segona edició es va celebrar el 9 i 10 de maig al carrer de Pere IV, entre Fluvià i Selva de Mar. En l'edició de 2014, que es va fer als antics Encants Vells, 9.000 persones es van acostar al festival. Aquest any entre els 56 artistes participants es van pintar 600 metres quadrats de murs i 2.300 metres de terra.
Saber què som
L'empresa va néixer fa uns quatre anys. L'evolució i el creixement de Rebobinart ha vingut molt acompanyada per Barcelona Activa: "Ens han ajudat a saber què som, perquè realment cada sis mesos estem canviant molt les activitats que fem", afirma l'emprenedor.
En aquests anys en Marc, la Míriam Alarcón i en Roger Pous, l'altra part de l'empresa, han voltat per universitats fent conferències i es disposen a internacionalitzar el projecte Murs Lliures: "Ens han trucat i ens volen a Cuba, Xina, Torotno, Istambul, Rio de Janeiro, Sao Paulo, Portugal, etc. Volem experimentar què es pot i què no es pot fer amb l'art al carrer tenint en compte que les realitats són molt diferents en els diversos països, però seguirem explorant".
Definir Rebobinart és una tasca complicada. El mateix García ho reconeix així: "Fem moltes coses i ens ha costat concretar qui som, però ho portem bastant bé", ironitza. Rebobinart neix de la necessitat d'alliberar espais de creativitat per als artistes urbans de Barcelona. El principal objectiu de l'associació és gestionar el nombre més gran d'espais a la ciutat per tal que els artistes urbans puguin realitzar les seves obres de forma legal. Arran de la normativa de civisme aprovada per l'Ajuntament el 2011, pintar a les parets i murs de la ciutat va quedar totalment prohibit.
D'altra banda, l'associació pretén canviar la concepció de l'art urbà que es té en l'actualitat, aportant valor afegit a aquesta activitat i promocionant els artistes més potents. Tot això, a partir d'un treball de base amb els barris, des de les associacions i entitats, i també amb un programa pedagògic per a escoles i instituts del país. D'aquesta manera si una entitat, associació o col·lectiu vol proposar un projecte de mural per pintar un mur, Rebobinart el desenvolupa i coordina. Un exemple d'això és el drac de les Glòries, un mural gegantí al terra de la plaça de les Glòries que l'Ajuntament de la capital catalana va encomanar a aquests emprenedors.
Gestió de murs
Rebobinart gestiona també els espais cedits pels districtes de la ciutat a partir d'una plataforma web i una aplicació, Murs Lliures, que emet permisos per a pintar a les persones que ho demanin, de manera individual o per projectes més grans i concrets. Per aquest motiu en la direcció de Rebobinart "no hi participen artistes, perquè si la presa de decisions la prenguessin ells, segurament no es trobaria el perfil adequat per a cada projecte", comenta García. L'aplicació ja té 2.500 usuaris i s'han gestionat 2.000 permisos per poder pintar en el quilòmetre i mig de murs que l'Ajuntament ha cedit per pintar-hi, "així democratitzem l'art", afirma l'emprenedor.
Accions amb escoles
Per altra banda, Rebobinart contacta a partir dels seus tècnics, amb les entitats i associacions dels barris i hi estableix col·laboracions. Finalment, l'associació dissenya un programa pedagògic per tal de realitzar tallers de formació en instituts i escoles, en els que els formadors seran els mateixos participants: "Estem entrant a escoles per poder fer tallers de graffiti que no només consisteixen a pintar el pati de l'escola, sinó que intentem explicar als alumnes què significa i quines responsabilitats implica pintar a l'espai públic. Cada nen pren un rol: artista, alcalde, propietari d'una finca, etc. i així entenen totes les parts implicades. Finalment de manera participativa i democràtica decideixen com pintaran el pati de l'escola", explica el fotògraf.
El graffiti pot ser publicitat
Una línia de negoci que té Rebobinart és fer intervencions en murs, muralisme,de manera publicitària per a marques que subvencionen a certs artistes. Aquests murs que gestionen es repinten any rere any. "Fa poc vam gestionar un mural per a una empresa de cotxes: vam facilitar un espai i uns artistes i els vam fer el contingut de la marca. Moltes empreses han entès que l'impacte de la publicitat ha de canviar i apostar pel retorn social però també visual", explica García. Moltes empreses lliguen la seva imatge a artistes i s'intenten vincular amb una imatge diferent, Rebobinart gestiona aquest tipus d'accions.
No cal que una empresa subvencioni un mural. Rebobinart també gestiona accions en murs coordinades per un artista en què els veïns acaben executant l'obra. Exemples d'això se n'han pogut veure als barris de Sant Martí, Sants o Poblenou en finques públiques de Barcelona.
A més, l'associació organitza a la vegada concursos, festivals i exposicions. Un exemple n'és l'Ús Barcelona, que la seva segona edició es va celebrar el 9 i 10 de maig al carrer de Pere IV, entre Fluvià i Selva de Mar. En l'edició de 2014, que es va fer als antics Encants Vells, 9.000 persones es van acostar al festival. Aquest any entre els 56 artistes participants es van pintar 600 metres quadrats de murs i 2.300 metres de terra.
Saber què som
L'empresa va néixer fa uns quatre anys. L'evolució i el creixement de Rebobinart ha vingut molt acompanyada per Barcelona Activa: "Ens han ajudat a saber què som, perquè realment cada sis mesos estem canviant molt les activitats que fem", afirma l'emprenedor.
En aquests anys en Marc, la Míriam Alarcón i en Roger Pous, l'altra part de l'empresa, han voltat per universitats fent conferències i es disposen a internacionalitzar el projecte Murs Lliures: "Ens han trucat i ens volen a Cuba, Xina, Torotno, Istambul, Rio de Janeiro, Sao Paulo, Portugal, etc. Volem experimentar què es pot i què no es pot fer amb l'art al carrer tenint en compte que les realitats són molt diferents en els diversos països, però seguirem explorant".