• Receptes per emprendre amb èxit

Receptes per emprendre amb èxit

La 7a Jornada d'Emprenedoria desgrana els ingredients per llançar projectes sòlids i innovadors amb les experiències d'Europastry, Frit Ravich i Casa Ametller

    La 7a edició de la Jornada d'Emprenedoria a St Cugat s'ha centrat en casos d'èxit del sector alimentari
    La 7a edició de la Jornada d'Emprenedoria a St Cugat s'ha centrat en casos d'èxit del sector alimentari
    15 d'Octubre de 2015
    Act. 10 de Novembre de 2015
    Si intentem escriure la recepta de l'emprenedoria, possiblement tenir una idea seria el primer ingredient de la llista. Hauria d'anar acompanyat de talent, empenta i valentia, però també de persistència. Aquests són només alguns dels molts adjectius que els grans empresaris utilitzen a l'hora de parlar de la seva experiència, i són també alguns dels que s'han esmentat a la 7a Jornada d'Emprenedoria, organitzada per la Cambra de comerç de Terrassa, l'Ajuntament de Sant Cugat del Vallès i EsadeCreapolis.

    Enguany, la trobada ha portat el lemaCuina el teu projecte per donar protagonisme al sector de l'alimentació, la restauració i l'hostaleria de la mà de Frit Ravich, Europastry i Casa Ametller.

    Què és un emprenedor i què ha de tenir?

    Abans de fer fórmules universals, cal tenir clar el concepte de base. I per definir exactament què és un emprenedor, no hi ha ningú millor que un mateix emprenedor com Marc Carrillo, actual responsable Social Media d'Epsilon Technologies, una de les start-ups més innovadores d'Espanya: "És una persona amb iniciativa que posa els seus coneixements a disposició d'un projecte. És també una persona innovadora, amb capacitat de superació i lideratge, una barreja entre passió i disciplina".

     

    Però més enllà de tenir aquesta essència i disposició personal, un emprenedor també ha de tenir molt clares les coses. En aquest sentit, el president de la Cambra de Comerç i Indústria de Terrassa, Marià Galí, ha ressaltat la necessitat d'analitzar l'entorn i saber trobar "una idea innovadora dins l'àrea geogràfica", així com tenir "un bon pla d'empresa, ben estructurat i ben definit per créixer".

    Per la seva banda, el director del programa Catalunya Emprèn de la Generalitat, Pere Condom ha aprofitat per esmentar una dada encoratjadora: "Barcelona és la tercera ciutat d'Europa de l'ecosistema emprenedor, darrere de Londres i Berlín i empatada amb París". I això, segons Condom, és el resultat d'haver fet "un molt bon camí plegats", tant les institucions –amb iniciatives de suport a nous projectes- com els mateixos emprenedors.

     

    Europastry: innovació i internacionalització
    La companyia vallesana Europastry s'ha convertit en una de les més importants del món en la comercialització de masses congelades. Està present a 40 països, compta amb dotze centres de producció i dóna feina a gairebé 2.000 treballadors. "Ara ve la pregunta, com hi hem arribat fins aquí?", s'ha preguntat a si mateix el director general, Jordi Gallés, qui tot seguit ha respost que amb "innovació i internacionalització".

    "El meu avi feia pa en el seu establiment, el meu pare va convertir-ho en una cadena de fleques innovant el sector i avui nosaltres tenim Europastry, i venem a les nostres botigues i a la gran distribució masses industrials congelades. Són canvis grans, però que han demostrat que han anat bé", ha resumit Gallés sobre la base del negoci.



    Amb aquesta breu narració, ha volgut posar de manifest que una empresa sempre ha d'estar disposada a canviar per avançar. Si l'Europastry que avui coneixem no hagués apostat per treballar amb dues línies –establiments propis i producció industrial- , "no hauríem pogut vendre a clients de fora de l'àrea metropolitana de Barcelona i de fora del país, el que abans ens semblava impossible". "Fa 10 anys la companyia només venia fora d'Espanya un 10% del producte, avui dia això representa el 30%", afegeix.

    Aquesta vindria a ser una vista panoràmica de tot el camí recorregut per Europastry des de la seva fundació el 1986. Tanmateix, per a Gallés és una mostra de com l'aposta inicial per internacionalitzar i trencar fronteres per arribar a més mercats ha sigut la clau el seu èxit.

    Frit Ravich: reinvenció del negoci
    "Volem una cultura innovadora, no volem només empreses innovadores". Així de clara i contundent ha sigut la directora general de Frit Ravich, Judith Viader, una afirmació que resumeix el secret d'aquesta empresa familiar. Actualment tenen 2.600 referències i produeixen 72.100 kg al dia de xips, snacks i fruits secs, xifres que són el resultat d'un canvi de 180 graus en la gestió del negoci.

    "La distribució i la logística suposa el pal major del negoci i el que ens diferencia de la competència. Competim amb empreses com Pepsico i necessitem funcionar perfectament per entregar totes les comandes en 24 hores", ha revelat Viader. Res de tot això, però, hauria sigut possible sense la renovació interna que la companyia ha executat en els últims anys.

    S'ha fet mitjançant un projecte intern anomenat Frit'up per fer front a la crisi, i que ha consistit a canviar de dalt a baix el model comercial del negoci. Segons ha explicat la mateixa directora, "les prop de 400 persones que treballen a la part comercial han passat a dedicar-se a analitzar la xarxa de distribució per reduir costos, per reestructurar les vendes i per especialitzar-se en canals". Això ha suposat passar de 22 delegacions a 44 equips, el que ha permès conèixer més de prop els clients individuals i saber què necessiten realment. Tot això ha requerit planificar una estratègia que s'ha allargat gairebé dos anys, una cosa que, afirma Viader, "a la cultura mediterrània no estem gaire acostumats".

    "Per aquest motiu defenso que cal cultura innovadora. Jo volia ser provocadora amb la meva gent, no volia ser una empresa innovadora perquè aquesta paraula ha perdut sentit. No és qüestió de tenir productes disruptius, cal tenir persones i equips amb capacitat de planificar i innovar en producte, processos i models de negoci", ha sentenciat Viader.

    Casa Ametller: trencar els vells paradigmes
    Els inicis del negoci es remunten al 2001, pel que CasaAmetller ha sigut l'experiència més novella del panell. Tot i això, presenta unes xifres que molts voldrien: 14 anys amb un creixement constant del 30%, una facturació de prop de 130 milions d'euros i 1.200 treballadors. La valoració que fa el director general, Josep Ametller, és el més eloqüent: "Vam començar sense saber ben bé què volíem, ni com fer-ho. Volíem 'liar-la', teníem vocació i força per tirar endavant, i si avui estem aquí, serà que ho hem fet bé".

    La clau de l'èxit de Casa Ametller neix del camp amb els seus productes, tal com feien els avis del director amb la primera parada al mercat municipal de Vilafranca, però amb l'afegit de l'experiència d'en Josep Ametller: "Quan em vaig llançar, tenia 27 anys. Portava vuit anys de carrera dins la companyia, tenia un bon sou i bones condicions, però necessitava trencar amb tot. Vaig deixar-me portar per la il·lusió i vaig traslladar el management que sabia fer a l'empresa".

    Per això Ametller ha repetit constantment en la seva intervenció que el més important en l'emprenedoria i la gestió empresarial és estar disposat a canviar i trencar tots els paradigmes que s'han seguit fins al moment.

    L'esperit valent es pot veure a través de Casa Ametller amb la transformació que han fet del concepte de fruiteria i verduleria: "La botiga de tota la vida no era maca ni atractiva, les nostres sí que ho són". A més a més, han apostat per introduir "nous sabors i més naturals als productes de tota la vida", així com han demostrat que treballar al camp "sí que és rendible".