
Una excursió per trobar el Tió pot ser l'excusa perfecta per passar un dia en família i fer participar les criatures en una tradició nadalenca nostrada. Això ho van pensar 1.200 famílies l'any passat que van contractar sortides amb Caçations. Llorenç Vallès és el fundador d'aquesta iniciativa, una spin off de la seva empresa de turisme d'experiències i que ja recull quatre anys d'èxit de participants.
L'activitat consisteix a fer una excursió familiar per trobar el Tió de Nadal. La idea de la iniciativa és vendre tions de Nadal per internet i afegir-hi una activitat de turisme d'experiències en què la família amb les criatures aniran a buscar el tradicional personatge del Nadal català.
Uns tions al bosc | Cedida
"Els participants rebran un correu electrònic en què el Tió els explicarà on està amagat. El missatge inclourà un conte, un mapa, una descripció del lloc on s'ha d'anar a buscar i, fins i tot, unes coordenades GPS de l'amagatall", explica Vallès. El dia en qüestió, els participants aniran "al seu aire, sense veure organitzadors" a l'aventura de trobar el Tió.
Un cop trobin el tronc màgic, els infants podran llegir el missatge penjat al coll -personalitzat- que aquest duu i emportar-se'l a casa per alimentar-lo fins al dia 24 de desembre. "Un missatge que els pares ens hauran fet arribar prèviament quan van reservar l'activitat", explica aquest enginyer industrial reconvertit a empresari del sector turístic.
La logística darrere de la màgia
Cada excursió val 34 euros, independentment del nombre de participants. Els pares el que han de fer és escollir el dia i la zona de l'excursió. L'activitat està pensada perquè sigui accessible per a tots els públics, fins i tot persones amb diversitat funcional.
Aquesta experiència està concentrada durant els mesos previs a les festes, novembre i desembre, i es pot realitzar en 13 zones de Catalunya: Rupit, Montserrat, el Pedraforca, Montnegre - El Corredor, Escornalbou, Collserola, Pla de Lleida, Camprodon, Navarcles, Vallirana, el Penedès, Riudarenes - Can Mir i Catalunya en Miniatura.
La iniciativa va néixer a Rupit, on Vallès té una empresa de turisme d'experiències anomenada Rupit Viu. "Caçations és una spin off d'aquesta empresa i que ja té prou entitat pròpia", diu l'empresari. La iniciativa ja fa quatre anys que se celebra amb un gran èxit: "L'any passat vam repartir 1.200 tions i enguany superarem aquesta xifra lleugerament", diu l'emprenedor.
Dos nenes troben un tió al bosc | Cedida
"El primer any que vam proposar l'activitat ens vàrem veure desbordats, perquè l'èxit va ser molt més gran que les expectatives que dúiem", per això van optar per exportar l'activitat a altres punts del territori. Així mateix, arran d'aquella primera experiència, altres zones de Catalunya s'han interessat per l'activitat de Caçations com a reclam turístic i demanen a l'empresa que els organitzi sortides per les seves contrades, com és el cas de Camprodón, per exemple. I aquesta activitat "també motiva que es descobreixin altres racons, fomentant que no es concentri el turisme en les mateixes zones", apunta Vallès.
La producció dels tions es duu a terme en els diferents punts on s'ofereix l'activitat i on hi ha els col·laboradors que col·loquen i amaguen els troncs als boscos.
L'objectiu i els valors d'aquesta empresa, segons explica Vallès, és "fomentar el coneixement del territori, perquè cuides el que estimes i estimes el que coneixes".