Responsable, resistent i implacable

La crisi de la covid-19 és una oportunitat per al sector de la moda d'esdevenir més sostenible

 El tèxtil és el quart sector que més impacte té en el medi ambient | iStock El tèxtil és el quart sector que més impacte té en el medi ambient | iStock

Si hagués de veure algun aspecte positiu de la pandèmia de la covid-19, un seria que els retailers del sector de la moda tenen una oportunitat d’or per recuperar-se de la crisi, de tal manera que el seu negoci s’enforteixi a la vegada que es mitigui l’impacte a la societat, tornant-se a centrar en el propòsit, la inclusió, la sostenibilitat i reforçant així, la seva resiliència.

En l’actualitat, no s’espera menys de les marques: des dels inversors, que van veure com les empreses amb valors sòlids obtenien millors resultats durant la crisi, fins als consumidors, que estan cansats de comportaments corporatius qüestionables. Amb tot això, s’espera que el període postpandèmia sigui el del retail responsable, en què es normalitzi la gestió al voltant del pensament mediambiental, social i de governança (conegut per les seves sigles en anglès, ESG) com un punt clau de diferenciació competitiva.

Res d’això és nou. Abans de la pandèmia, els retailers ja s’enfrontaven a la crisi climàtica, la desigualtat, l’exclusió i l’explotació de la cadena de subministrament. A més, les dades ja assenyalaven arguments a favor de la gestió ESG, donat que les empreses amb un alt rendiment en aquest àmbit mostraven marges operatius més sòlids i un rendiment major pels accionistes. Avui, ens trobem en un punt d’inflexió. Els principals fashion retailers s’han compromès públicament a adquirir el 100% dels materials de manera sostenible de cara al 2025 i a reduir les emissions de gasos d’efecte hivernacle fins a un 45% per al 2030. També han promès evitar els productes químics perillosos en un termini de cinc anys o adquirir energia 100% renovable en una dècada.

La majoria de 'retailers' són experts en gestionar el canvi gràcies a anys de resposta a les canviants necessitats dels consumidors

Sens dubte, és un moment únic per impulsar amb força els acords del G7 Fashion Pack sobre el clima, la biodiversitat i els oceans (al qual s’adhereixen 32 de les principals empreses del sector de la moda) que inclouen i intenten reforçar, a més, els compromisos de la Convenció Marc de les Nacions Unides sobre el Canvi Climàtic.

Però, es poden aconseguir aquests objectius? I tant que sí, donat que la majoria dels retailers són experts en gestionar el canvi gràcies a anys de resposta a les canviants necessitats dels consumidors. A més, les eines i les tecnologies digitals, inclosos l’anàlisi de les dades i la intel·ligència artifical, seran també fonamentals per a l’èxit. Tot i així, per aconseguir aquestes ambicions, hauran d’actuar de forma simultània en molts fronts transformant tota la cadena de valor del sector amb els principis del ESG al core de la gestió.

El Racó del Lector és una secció per compartir experiències, donar el teu feedback o fer algun suggeriment de tot allò que t'agradaria llegir o escriure. Escriu-nos a lectors@viaempresa.cat. 

Més informació
'Retail': navegant a través de l'impacte de la covid-19
La majoria de barcelonins volen espais verds i a l’aire lliure en 'retail'
Avui et destaquem
El més llegit