130 anys fent les millors mones de Pasqua

La Pastisseria Fidel Serra d'Igualada celebra l'aniversari afrontant nous reptes com l'envelliment dels clients habituals i la competència dels productes de pastisseria dels supermercats

L'any 1886, els germans Josep i Fidel Serra van llogar el local de Cal Bec, al carrer Nou número 20 d'Igualada, per obrir-hi una pastisseria. Tot just tenien 18 i 20 anys, i eren originaris de Concabella, un poblet proper a Guissona. Al cap de dos anys van adquirir l'espai en propietat, i el van remodelar. Un dels germans va plegar, i l'altre va seguir al capdavant de la pastisseria Fidel Serra, un punt de referència a Igualada que enguany complirà 130 anys.

Fidel Serra Camats, segona generació i avi de l'actual propietari, va viure i treballar a diferents ciutats de França, per tal d'aprendre i perfeccionar l'ofici. Gràcies a aquest període, la botiga del carrer Nou va augmentar el seu renom i refinar la seva oferta, incorporant productes de pastisseria francesa. També va treballar a Llibre i Serra, una reconeguda confiteria barcelonina que es trobava a la ronda Sant Pere. Més endavant, el seu fill gran, Francesc Serra Sistaré, va agafar el relleu de l'empresa familiar.

Anys més tard, el negoci va passar al seu nebot, Fidel Serra Font, que n'és la quarta generació i ja fa vint anys que se n'ocupa. "L'oncle no tenia fills, i a mi des de petit ja m'agradava l'ofici", explica l'actual propietari. Pel que fa a les properes generacions, encara és aviat per parlar-ne, però sí que un dels seus tres fills – de 14, 12 i 5 anys- du el nom de Fidel, "l'etiqueta de la casa".

Les millors Mones de Pasqua
Des dels inicis, l'espai de cal Fidel Serra reunia una pastisseria i un petit economat. A més de dolços, avui encara s'hi poden trobar altres articles com galetes o cava. El producte estrella de la casa són els Caramels del Patufet, que encara s'elaboren i emboliquen a mà. Cada caramel té un rodolí diferent de l'embolcall, i aquests són de diferents colors segons els gustos. Aquests caramels es venen a la pastisseria, i també en altres punts com el Mont Sant Benet. També elaboren les típiques Coques d'Igualada, carquinyolis i torrons de Nadal. Però, sens dubte, un dels productes que té més bona fama són les Mones de Pasqua.

A més, són un exemple de producció de kilòmetre zero, en productes com el cafè, que torren i molen ells mateixos, el cabell d'àngel, del qual n'elaboren tot el procés, i el codonyat, fet amb codony de collita pròpia.

El secret: la qualitat
Quin és el secret per a què una pastisseria es mantingui oberta 130 anys? Per a Fidel Serra és "buscar la màxima qualitat, adaptar-se a les novetats que van sortint, i donar sempre un bon servei al client".

Amb aquesta fórmula l'establiment ha fidelitzat a diferents generacions d'igualadins, i combinen els clients de tota la vida amb d'altres que "ho proven per primera vegada, i els enganxes". "De vegades, alguna persona gran que havia viscut a Igualada o feia temps que no venia, passa per la pastisseria i se n'alegra molt que encara existeixi, i ens explica anècdotes de quan ho portava el meu oncle", afegeix Serra.

Avui, la pastisseria s'enfronta a reptes com l'envelliment dels clients habituals, o la competència dels productes de pastisseria dels supermercats. En oferir un producte que no és de primera necessitat, han notat els efectes de la crisi i la caiguda del poder adquisitiu. Els clients ara compren menys quantitat: "Abans es feien mones immenses, i ara cada cop són més petites, ja que així pesen menys... Però nosaltres tenim la mateixa feina a l'hora de fer-la", explica. "Hi ha gent que compra poc perquè no hi arriba, però encara que sigui menys quantitat, ho valora i ho gaudeix".

En aquest sentit, el prestigi de l'establiment i el valor afegit del producte és una garantia de futur. "Potser el preu és més elevat que en altres llocs, però el resultat està a l'altura", recalca el propietari. "Molts dels nostres clients vénen quan han de fer una mona de pasqua, un regal...i volen quedar bé".

Un altre dels obstacles als quals ha de fer front l'establiment és a la caiguda de l'activitat al carrer Nou, on abans hi havia comerços i fins i tot una discoteca, i la pastisseria era un lloc de pas, ara malgrat seguir sent una via cèntrica, ha perdut aquesta vitalitat i els clients s'han d'arribar expressament a la pastisseria.

Obrir el ventall de serveis
La fórmula que s'ha adoptat per afrontar aquests reptes ha estat obrir el ventall d'oferta. Així, des de fa 12 anys la pastisseria també acull un ampli espai de cafeteria. I a més de la venda al detall, es proveeix de productes a diferents comerços gastronòmics com bars, restaurants, forns de pa, botigues de delicatessen, organitzadors d'esdeveniments o botigues de queviures, entre d'altres.

També s'ofereix de forma directa un servei integral de càtering per a esmorzars empresarials, esdeveniments socials, brunchs, cocktails... Compten amb més de 350 referències de productes artesanals de primera qualitat, la gran majoria d'elaboració pròpia.

Un edifici modernista
La façana de l'edifici on es troba la pastisseria és obra de l'arquitecte modernista Isidre Gili i Moncunill, autor de diverses construccions destacades d'aquest estil a Igualada, i també a Barcelona, Lleida i Logronyo. De la façana en sobresurt un cap de drac de ferro forjat, que és una corriola.

Al llarg dels anys s'han anat fent modificacions a l'establiment. A la façana, en les successives reformes, sempre s' hi han conservat les lletres originals de Fidel Serra. Del primer obrador encara es conserven els forns, que es poden veure a l'espai on avui s'hi troba la cafeteria. A més, fa deu anys es van recuperar els vitralls de l'any 54 que donaven al carrer, i s'han incorporat a l'espai interior. I darrere del taulell hi ha un mosaic de rajoles dedicat a la Verge de Montserrat, patrona dels pastissers.



Els comerços històrics, un símbol d'identitat
Per a Fidel Serra, els comerços històrics donen identitat als municipis, en un moment en què les franquícies estan uniformitzant les ciutats. "Si totes les pastisseries fossin una franquícia, tant seria anar a una com a l'altra, ja que sempre trobaries els mateixos productes", defensa. A més, garanteixen més diversitat en l'oferta: "cadascú té els seus productes, i la seva manera de fer, si menges un croissant aquí o en un altre lloc no tindrà res a veure".

Avui et destaquem
El més llegit