Andorra planteja la possibilitat de cobrar una vinyeta als vehicles estrangers que passin pel país

El cap de govern aclareix que només afectaria excursionistes i en cap cas als treballadors transfronterers

 Un ciclista circulant per l'N-145 | ACN Un ciclista circulant per l'N-145 | ACN

Andorra està estudiant la possibilitat de cobrar una vinyeta als vehicles estrangers que passin pel Principat, però es tractaria d'una proposta que caldria consensuar primer amb els "agents econòmics i socials". Ho ha explicat el cap de govern, Xavier Espot, en declaracions a Catalunya Ràdio. També ha clarificat que la vinyeta només es cobraria als excursionistes que entren i surten de país el mateix dia i no als turistes ni als treballadors transfronterers. En el cas dels turistes, Espot ha manifestat que ja pagarien la taxa turística i, per tant, estarien exempts d'abonar la vinyeta. Segons Espot, la mesura no és per posar fre al turisme sinó que buscar fomentar un "creixement sostenible" del sector.

Més info: L'efecte Andorra: llei històrica del català i més singularitat econòmica

El cap de govern d'Andorra ha incidit en el fet que en cas que aquest sistema s'acabi tirant endavant hauria de ser "àgil i pràctic" i que no suposi "un fre" a l'arribada de visitants al país. També ha insistit que en tot cas serà una vinyeta que tindrà "un cost raonable", que no ha concretat, ja que ha manifestat que això també hauria de ser objecte de la "concertació" amb el sector. En tot cas, ha aclarit que seria "com qui paga un peatge" i que es plantejaria com "una petita contribució". Malgrat tot, ha volgut destacar que és "prematur" parlar de preus, ja que ni tan sols està decidit que es tiri endavant el sistema. Segons Espot, no es tirarà endavant ni es perfilarà sense haver-ho treballat molt.

La mesura no és per posar fre al turisme sinó que buscar fomentar un "creixement sostenible" del sector

Espot ha recordat que en cap cas es vol "posar fre" al turisme, que suposa un dels pilars de l'economia del país i que el que es pretén és tenir un creixement "sostenible", ja que ha manifestat que l'increment d'entre "el 10 i el 12% anuals" en turisme que s'està donant els darrers anys "té els seus límits" i es considera que cal tendir cap a un turisme més "qualitatiu", que en tot cas també pugui contribuir en certa manera a la "petjada" que té sobre el territori.

Intercanvi de dades per a les multes

D'altra banda, i qüestionat sobre el volum de multes de trànsit impagades tant a Catalunya com a Andorra, ja que no hi ha un sistema d'intercanvi de dades, ha recordat que en cas que s'aprovi l'acord d'associació, Andorra haurà d'incorporar una norma que preveu aquest intercanvi de dades a l'hora de cobrar sancions. Però encara que l'acord no tirés endavant l'executiu ja està treballant per establir convenis bilaterals per implantar aquest intercanvi. En aquest sentit, Espot ha explicat que ja s'ha començat a treballar amb França i tot fa preveure que es faci també amb Catalunya i Espanya, amb la qual cosa a "mitjà termini" sigui possible tenir aquesta informació. També ha remarcat que "l'impacte" és "percentualment" més important per Andorra quant a perjudici, ja que comparativament el volum de vehicles dins el total és més rellevant per a Andorra que no pas per als països veïns.

Més informació
Andorra i la Comissió Europea tanquen la negociació de l'acord d'associació
L'aeroport d'Andorra-la Seu rep crítiques per portar pràcticament només turistes a Andorra
Avui et destaquem
El més llegit