Aromes amb 150 anys d'història

Inaugurada als seus orígens com una barberia, la perfumeria A Cal Gaspar a Igualada compleix enguany segle i mig de vida amb la quarta generació darrere el taulell despatxant aromes i cosmètics

Pocs comerços poden enorgullir-se de bufar 150 espelmes, una per cada any d'història i A Cal Gaspar és un d'ells. Aquesta perfumeria d'Igualada, un dels establiments més antics de la ciutat amb un segle i mig de vida, té els seus orígens en una barberia del mateix nom que l'oncle del pintor modernista Gaspar Camps va fundar el 1865. El seu nebot, Josep Camps, va heretar el negoci i, juntament amb la seva dona Agustina, va ampliar els productes que s'hi oferien per acabar convertint la barberia en perfumeria.

"La gent portava el cabell que es tallava i els meus avis en feien perruques, postissos, bigotis i barbes pels Pastorets i per les obres de teatre que es feien a l'Ateneu Igualadí. Algunes vegades, fins i tot, maquillaven els actors", recorda la seva néta i actual propietària, Maria Castelltort. El senyor Papitu, com el coneixien, va introduir noves marques i va diversificar el negoci que va passar després a mans de la seva única filla Maria Camps que va dedicar tota la seva vida a despatxar perfums, colònies a granel —que es pesaven amb balances a unces—, brillantina i sabons. Avui dia és la seva filla, Maria Castelltort, qui trobem darrere el taulell d'aquest establiment.

Dues reformes que han mantingut vius els seus orígens
"Tant la meva àvia com la meva mare eren botigueres de raça i de per vida", afirma la Maria que no va agafar les regnes del negoci immediatament. De fet, va passar 18 anys treballant a les oficines de la fàbrica Vives Vidal d'Igualada abans de dedicar-se plenament al negoci familiar.

Durant aquesta darrera etapa, A Cal Gaspar ha viscut dues reformes —una al 1996 i una altra deu anys després— que han permès ampliar el local tot mantenint l'estil original, com ho demostren els seus porticons de fusta verds, tot un record del seu passat i dels seus orígens centenaris. El pas del temps sí ha modificat, en canvi, els hàbits de consum i, per tant, les estratègies de venda.

Dels perfums a granel a l'aposta per la perfumeria i cosmètica nínxol
"La cosmètica i la perfumeria d'ara no té res a veure amb la de llavors —recorda Maria Castelltort—, abans la gent no tenia aquest esperit ni consciència del luxe perquè el poder adquisitiu era menor i no s'anava a la recerca de la marca com ara". En un mercat com l'actual, copat per múltiples punts de venda i amb una oferta de marques i productes molt diversa, A Cal Gaspar ha sabut trobar el seu lloc en el món de l'anomenada perfumeria i cosmètica nínxol, és a dir, en marques més desconegudes pel gran públic i amb un circuit de venda més exclusiu, que s'han erigit en tot un símbol del luxe discret.

Malin Goetz, Etro, Annick Goutal i Serge Lutens, per exemple, són algunes d'elles. És en aquest àmbit on la figura del petit comerç cobra importància, ja que és l'encarregat de donar-les a conèixer als seus clients. "Tinc productes que no tenen les cadenes i marques que no té ningú a la ciutat com Shiseido, Annayake i BioCol i que venem en exclusiva. Aquest és el nostre valor diferencial amb el qual podem competir amb les grans cadenes de perfumeria. A més, també oferim bijuteria i complements com camisoles o fulards", afirma Castelltort.

Aposta pel tracte personalitzat i diferenciat com a valor competitiu
La clientela d'aquest establiment centenari és ben diversa, de totes les edats, i molta prové d'altres punts de la comarca. Malgrat la forta competència que suposen les grans cadenes de perfumeria, Castelltort reconeix que els clients joves valoren i reclamen cada cop més l'atenció que ofereixen botigues com la seva. "Ara la gent comença a demanar i busquen aquell tracte que no reben a les cadenes de cosmètica i perfumeria i que sí pot oferir el petit comerç. Es valora l'assessorament personalitzat, el tracte de tu a tu i la bona predisposició per resoldre qualsevol problema que pugui sorgir", conclou.

Avui et destaquem
El més llegit