Els nou cavistes de Corpinnat abandonen la DO Cava

Els elaboradors de cava afirmen que les condicions del Consell Regulador no els permeten mantenir la seva normativa per distingir el prestigi del Penedès

Imatge dels representants de les sis empreses de la marca Corpinnat | Gemma Sánchez (ACN)
Imatge dels representants de les sis empreses de la marca Corpinnat | Gemma Sánchez (ACN)

Els nou elaboradors de cava agrupats sota la marca col·lectiva Corpinnat abandonaran la Denominació d’Origen Cava. Gramona, Llopart, Nadal, Recaredo, Sabaté i Coca, Torelló, Huguet Can Feixes, Júlia Bernet i Mas Candí volen distingir la singularitat dels seus productes amb una normativa pròpia on fixen uns estàndards de qualitat i prestigi limitats a la plana penedesenca.

I és que després de gairebé un any de negociacions, no ha estat possible l’entesa amb la DO Cava per poder etiquetar les seves ampolles amb la marca pròpia i alhora mantenir el nom de cava. Es preveu que la sortida es faci efectiva d’aquí poc més de dos mesos.

Més info: Sis caves del Penedès creen la marca Corpinnat

Els principals esculls en les converses entre Corpinnat i la DO Cava han estat la limitació geogràfica i els controls de qualitat. Els nou cavistes fixen una distinció geogràfica per a 46 municipis situats entre les conques del Llobregat, el Gaià, el Tous, el Carme i la serralada prelitoral fronterera amb el Garraf. Aquesta limitació, però, no ha estat acceptada pel Consell Regulador del Cava, que tampoc ha vist amb bons ulls que Corpinnat vulgui sotmetre la qualitat dels seus productes a una auditoria independent.

Si Corpinnat volia introduir la seva marca a les ampolles i alhora mantenir el distintiu de la DO Cava, havia de renunciar a la limitació geogràfica i a les auditories paral·leles a les del Consell Regulador. “Se’ns demanava renunciar a coses que afecten el cor de Corpinnat”, apunten des del col·lectiu, assegurant que “el Consell Regulador no ofereix cap alternativa a la sortida”.

“Si no és possible sumar des de dins la DO Cava, ho farem des de fora”, afegeixen, insistint que el seu projecte es basa fomentar el prestigi dels escumosos a través d’una normativa que marca uns estàndards de qualitat en aspectes com la zona de conreu de la vinya, les varietats de raïm a utilitzar, el preu mínim del raïm i el procés de vinificació. Amb tot, les mateixes fonts ressalten que l’abandonament de la DO Cava es fa de forma “cordial” i sense tancar la porta al retorn.

Un any de negociacions

Corpinnat va presentar la seva marca col·lectiva l’abril del 2018, un projecte inicialment amb sis cavistes, anunciant que les primeres ampolles es començarien a vendre a l’octubre. D’ençà de la presentació en societat, però, es van intensificar les reunions amb la DO Cava per arribar a una entesa que fes possible les ampolles etiquetades amb Corpinnat sense renunciar al concepte cava.

Les negociacions van coincidir amb un canvi a la presidència de la DO Cava, que va passar de Pere Bonet a Javier Pagès. Els elaboradors de Corpinnat destaquen que la negociació ha estat més fluida amb el nou president. De fet, Pagès va anunciar al novembre la intenció de modificar el reglament de la DO Cava per distingir subzones d’elaboració, en un gest implícit per seduir Corpinnat.

Els nou elaboradors han mantingut reunions presencials amb la cúpula de la DO Cava fins a finals de desembre. Posteriorment, s’han mantingut converses telefòniques i el Consell Regulador els va fer arribar l’última proposta en ferm per permetre la compatibilitat amb la DO Cava a principis de gener, però Corpinnat l’ha considerat inassumible.

Així les coses, els nou elaboradors d’escumosos sortints preveuen comercialitzar les seves ampolles amb marca pròpia durant la propera primavera. Aquest és el segon cop que un col·lectiu d’empresaris abandona la DO Cava, després que el 2014 diversos elaboradors creessin la marca Clàssic Penedès, emparada per la DO Penedès.

Més Informació
Cava amb accent català
La DO Cava bat rècords el 2017 malgrat el boicot
Avui et destaquem
Comentaris