El Govern espanyol reactiva les inversions al Delta de l'Ebre

La primera fase de les obres començarà amb la recuperació del camí de guarda entre Sant Carles de la Ràpita i la barra del Trabucador

Un camió treballant per reforçar amb sorra la barra de l'Illa de Buda Un camió treballant per reforçar amb sorra la barra de l'Illa de Buda

El Govern espanyol ha reactivat les inversions al Delta de l'Ebre, en concret a la Badia dels Alfacs, amb el reforç, amb sorra, de la barra trencada per les llevantades a l'Illa de Buda i amb la primera fase d'obres de la recuperació del camí de guarda entre Sant Carles de la Ràpita i la barra del Trabucador.

Aquest nou camí verd tindrà un vial per a vianants i un carril bici i tindrà l'accés de vehicles rodats restringit exclusivament per al manteniment de les infraestructures dels Regants. El subdelegat del Govern espanyol a Tarragona, Joan Sabaté, ha defensat l'execució d'actuacions "toves", que no siguin agressives a la naturalesa del delta de l'Ebre, amb l'objectiu també de frenar la regressió. En aquest sentit ha reclamat que cal trobar el "consens" de totes les parts implicades per enllestir un pla més ampli d'accions coordinades a tot el litoral deltaic.

Per una banda, s'invertiran 507.000 euros en la primera fase del nou camí de guarda entre Sant Carles de la Ràpita i el Trabucador. L'obra té un termini de dos mesos i s'habilitaran 2,6 quilòmetres, des del desguàs de la Torre de Sant Joan, a Poble Nou, Amposta, una antiga fortificació que l'Ajuntament ja ha anunciat que reformarà. 

Nou camí

El nou camí costaner tindrà un passeig de pedra, d'1,26 metres per sobres del nivell del mar, que es revegetarà per recuperar espècies autòctones que s'han degradat per la pressió antròpica i pels agents marins i atmosfèrics. A més d'un actiu turístic, el nou camí verd servirà per a la contenció dels efectes de la pujada del nivell del mar a la badia dels Alfacs. El camí tindrà un vial de tres metres d'amplada per a vianants i un carril bici de la mateixa amplada. Només podran circular a motor vehicles autoritzats pels Regants per a dur a terme el manteniment de les infraestructures dels canals. 

Per altra banda, també s'han iniciat els treballs de regeneració de la barra de l'Illa de Buda, trencada pels temporals marítims. Les obres s'han retardat per raons ambientals, primer per respectar el període de nidificació de les aus -després d'un recurs de SEO/BirdLife-, també per deixar passar l'etapa estival i finalment per la presència de tortugues babaues. Ara, durant dues setmanes, i al llarg d'un quilòmetre lineal es transvasaran 19.834 mestres cúbics de sorra de les platges de ponent cap a la barra de l'Illa de Buda. L'obra té un cost d'uns 100.000 euros.

Joan Sabaté ha defensat l'execució d'aquest tipus d'obres "toves" per frenar la regressió del Delta i els efectes del canvi climàtic. "Estem parlant de mesures que s'han fet en el passat, i ara estem recuperant projectes d'aquella època, com el del camí de guarda", ha apuntat. El subdelegat del Govern espanyol a Tarragona ha insistit en què cal acabar de consensuar amb alcaldes, cooperatives, i administracions un pla d'actuacions més ampli per al tot el litoral del Delta, que contempli les particularitats i necessitats de cada zona. 

Més informació
Arrossaires del Delta de l'Ebre culmina creació de Nomen Foods
Arrossaires del Delta segregarà l'activitat per obrir-se a nous mercats
L'arròs del Delta factura 35,8 milions d’euros
Avui et destaquem
El més llegit