"A l'economia hi ha dos tipus de jugadors: els que fan les coses i els que viuen dels que fan les coses", assegurava Lucas Carné, co-fundador i president executiu de Privalia, en una taula rodona en el marc de la XXVa Trobada Empresarial al Pirineu.
Carné defensa la necessitat de "contagiar el virus benigne de l'emprenedoria". Un virus que, al seu parer, va directament relacionat "amb el benefici empresarial, la creació d'empreses i el seu creixement".
Les quatre "I" de l'emprenedor
El dirigent de Privalia, que es mostra convençut que la majoria d'emprenedors ho són per contagi i no de naixement, ha compartit la seva recepta bàsica per engegar un projecte: les quatre I's: Iniciativa, inconsciència, irreverència i insistència.
"Cal passió per aventurar-se a fer realitat la visió que has tingut", assegura Carné. A més, afegeix, "sense un cert grau d'inconsciència seria difícil llançar-s'hi". Segons el dirigent de Privalia, "el món empresarial i els mercats tenen molta inèrcia, i l'emprenedor ha de tenir un punt d'irreverència respecte l'status quo".
L'homo emprendurensis
Sisco Sapena, fundador i director general de Lleida.net, assegura que "som una petita multinacional de butxaca"; i celebra que per fi els emprenedors comencin a tenir reconeixement social.
Sapena ha definit les característiques del que anomena "homo emprendurensis". Al seu parer, es tracta d'un perfil "inconformista, que s'especialitza en la recol·lecció d'idees". Afegeix que "veuen oportunitats on la resta no hi veu res; i s'adapta molt bé a les èpoques de sequera severa".
Pel dirigent de Lleida.net, "l'emprenedor pedala i sua constantment, però té l'habilitat d'aliar-se amb gent com ell". I això sí, "quan decidim alguna cosa som una mica mono neuronals, ens hi dediquem amb passió". El resultat, si és exitós, té el premi "d'augmentar la seva tribu".
Aptitud, però sobretot actitud
Antoni Gassó, director general de GAES, empresa familiar amb 65 anys d'història; defensa "l'actitud de lluita, esforç, sacrifici i treball en equip", pròpies de l'emprenedor, que no ha abandonat l'empresa durant tota la seva trajectòria.
Per Gassó, "emprendre és parlar de lideratge. Hem de reclutar talent i aptitud, però sobretot actitud". El dirigent de GAES també reclama les bondats de la planificació. "La planificació ho és tot per cometre menys errades i tenir més temps per cada projecte", assegura.
Una empresa normal
La planificació, però, no és la prioritat de Pepephone. El seu fundador i director general, Pedro Serrahima, reconeix que "no hem tingut mai un pla estratègic". És més, afegeix, "ens basem en un model que el més lògic era que fracassés". I reconeix: "ens hem dedicat a protegir la relació amb el client".
Amb 14 treballadors en plantilla, Pepephone ja factura més de 50 milions d'euros i n'ha obtingut set de beneficis. El secret, segons el seu fundador, és que "som persones normals treballant amb gent normal i amb un principi clar: fer les coses normals".
Serrahima defensa un tracte "de cara a cara amb el client, sense promeses falses o comprant-lo amb regals". Tots els membres de l'empresa "compartim uns valors de comportament", assegura. I conclou, "no importa el que dius que fas, sinó el que fas; perquè la gent ho acaba sabent".
"L'emprenedoria és un virus benigne"
Privalia, Lleida.net, Gaes i Pepephone defensen a la XXVa Trobada Empresarial al Pirineu els valors que els han fet créixer
12
de Juny
de
2014 - 02:30