• Territori
  • La URV patenta un sensor per detectar el gel a les ales dels avions

La URV patenta un sensor per detectar el gel a les ales dels avions

Els nous sensors òptics es poden situar tan a les ales de l'avió com en altres parts on l'acumulació de gel es pot convertir en un perill per la seguretat aeronàutica

    Un avió enlairant-se des de l'Aeroport de Reus
    Un avió enlairant-se des de l'Aeroport de Reus
    ACN
    06 de Juny de 2014
    Act. 06 de Juny de 2014
    La Universitat Rovira i Virgili (URV) ha patentat un nou sensoròptic que pot detectar l'acumulació de gel a les ales dels avions o en màquines. El grup de recerca de Física i Cristal·lografia dels Materials (FiCMA), que ha desenvolupat el projecte, està ultimant el primer prototip, que integra fibres i guies òptiques. Els sensors poden tenir una mida d'un mil·límetre i activar-se des de l'inici de la formació de gel. El dispositiu no pertorba l'aerodinàmica de l'aparell i es pot situar tan a les ales de l'avió com en altres parts on l'acumulació de gel es pot convertir en un perill per la seguretataeronàutica. Actualment, els fabricants d'avions no disposen de sensors de gel precisos i fidedignes que es puguin automatitzar.

    Una fibraòptica aporta llum infraroja al sensor i l'altra fibra òptica rep el senyal després de la interacció amb el sistema aire-aigua-gel. Analitzant la intensitat d'aquesta senyal el sensor discrimina si la llum ha interaccionat amb aire, amb aigua o amb el gel. I, una vegada es detecta que hi ha hagut formació de gel, el sensor pot activar, de manera automàtica, un procés d'escalfament de l'ala per produir el desgel.

    Això permet posar en marxa el sistema de desgel sense distreure els pilots. De fet, en aquests moments els fabricants d'avions no disposen de sensors de gel que siguin precisos i fidedignes i que, per tant, que es puguin automatitzar. Ha de ser el pilot qui jutgi sempre, en darrera instància, si hi ha perill de gel o no i, si el preveu, ha d'activar manualment els sistemes de desgel.

    Des de la URV argumenten que aquest procediment implica més perillositat així com el consum no òptim de combustible degut a l'acumulació de gel que el pilot no percep i, per tant, s'afegeix pes, a més de deteriorar l'aerodinàmica de l'avió. De moment, una desena d'empreses que han mostrat interès en aquest sensor, tant des del sector aeronàutic com d'altres com la indústria eòlica, farmacèutica o alimentària.

    Projecte entre Europa i Japó
    El sensor ha estat presentat durant la reunió que els socis del projecteJEDI-ACE -Japanese-European De-Icing Aircraft Collaborative Exploration- han fet a la URV i al CESDA, que també col·labora en aquest projecte. Des de dimecres i fins divendres hi participen, per la part europea, l'Institut Fraunhofer d'Alemanya, l'empresa francesa Dassault- Aviació i la URV. Per la part japonesa hi prenen part l'Institut Kanagawa de Tecnologia (KAIT), l'Agència Espacial Japonesa (JAXA) i l'empresa Fuji Heavy Industries (FHI-Subaru).

    Es tracta d'un programa d'R D entre Europa i el Japó que estudia com evitar, alertar i eliminar el gel que s'acumula en determinades zones dels avions, sobretot a les ales. El grup de la URV lidera el desenvolupament dels sensors que han d'alertar de la generació de gel sobre les estructures de l'avió i activar sistemes d'eliminació. El gelament és una de les causes importants d'accidentalitat dels avions, afecta la sustentació de l'aparell i pot provocar, a més, que altres sensors, com els encarregats de mesurar la velocitat de l'aeronau, facin avaluacions errònies.

    El projecte europeu JEDI-ACE, que es va començar a executar a final del 2012, pretén evitar la generació i l'acumulació de gel i augmentar la seguretat del transport aeri. El treball consta de tres parts. En una d'aquestes, que és la que impulsa la URV, es dissenyen sensors efectius que avisin de la formació de gel, el detectin i alertin a temps de la seva acumulació. La recerca passa ara per fer assajos amb solucions fotòniques. Actualment als avions hi ha sensors mecànics, que en determinades circumstàncies no donen respostes correctes.