• Territori
  • El món del caos, el nou escenari per les empreses catalanes

El món del caos, el nou escenari per les empreses catalanes

La importància de la geopolítica en la presa de decisions de les empreses ha marcat el Tribuna de Sant Cugat Empresarial

La guerra a Ucraïna ha situat la geopolítica al centre de la realitat de les empreses | Ajuntament
La guerra a Ucraïna ha situat la geopolítica al centre de la realitat de les empreses | Ajuntament
Bernat Bella
Periodista
17 de Novembre de 2022
Act. 18 de Novembre de 2022

En els últims anys Europa ha viscut tres grans esdeveniments que han tingut un impacte clar en la vida quotidiana i econòmica de la societat i les empreses. El Brexit, la Covid i la guerra a Ucraïna han capgirat l'escenari en el qual es movia l'economia, tancant portes de manera sobtada i obrint algunes oportunitats. Per tal de veure com esdeveniments internacionals afecten les empreses catalanes, Sant Cugat Empresarial ha volgut aprofundir en la geoestratègia i el teixit empresarial.

 

"Fins no fa gaire les relacions internacionals i els conflictes entre potències eren temes que potser els seguíem de manera intel·lectual, però no veiem l'impacte real en el nostre dia a dia i el nostre benestar. Va canviar de sobte amb la invasió de Rússia a Ucraïna", ha reflexionat Jaume Vives, president de la patronal santcugatenca, que ha emfatitzat com pilars fonamentals per la nostra vida com l'energia i el menjar s'han vist afectats.

Jaume Vives: "Els directors d'empresa i els consells d'administració han de tenir molta cura del món i l'entorn geopolític"

"Els directors d'empresa i els consells d'administració han de tenir molta cura del món i l'entorn geopolític per prendre decisions rellevants pel pla estratègic", ha insistit. Una idea compartida amb l'alcaldessa de Sant Cugat, Mireia Ingla: "Vivim en un món interconnectat. Som una ciutat que mira el món. Els nous temps ens porten reptes de tota mena i no podem pensar que les respostes que ens han servit fins ara, ens continuaran servint".

 

La guerra a Ucraïna com a desencadenant

El Tribuna ha reunit tres experts en relacions internacionals i geopolítica, que han dibuixat un món caòtic, que no sap cap on va i amb la incertesa com a fil conductor. "Estem en un món en transició. El moment en què allò vell no acaba de morir i allò nou no ha nascut, és quan les crisis són més freqüents i dramàtiques", ha resumit Pol Morillas, director del CIBOD.

Cèlia Cernadas, periodista internacional de Catalunya Ràdio, ha insistit en aquest panorama: "El món està en un moment de caos, no sabem cap on va. La incertesa és el que portem pitjor les persones". Però no tot són males notícies. Enric Juliana, director adjunt de La Vanguardia, ha recordat com els accidents "són importants" al llarg de la història i poden generar nous escenaris imprevistos.

El paper de les empreses

I, tot plegat, quin impacte té per a les empreses? Fins ara, una guerra a l'Àfrica o una revolta a Sud-amèrica no suposaven, de manera general, un gran trasbals per la majoria d'empreses. Els ponents han coincidit en assenyalar que la guerra d'Ucraïna ho ha canviat tot. I, com ha assenyalat Juliana, ha tingut un impacte en dos aspectes fonamentals per la vida i l'empresa: l'energia i l'alimentació, que han experimentat uns increments de preus desorbitats arran del conflicte.

Pol Morillas: "Les empreses necessiten incorporar la visió geopolítica"

Pol Morillas ha defensat la necessitat que la geopolítica estigui al centre de la planificació de les empreses, ja que elements com els tipus d'interès, tan decisius, venen marcats pel context internacional.

"Un esdeveniment geopolític et canvia tots els escenaris. Totes les crisis recents com el Brexit, la Covid o Ucraïna no eren elements d'escenaris centrals", ha indicat Morillas, afegint: "Per això les empreses necessiten incorporar la visió geopolítica. Ha passat a ser més central que abans".

Cèlia Cernadas: "La globalització i un món interconnectat, que sempre donàvem per fet, s'ha replantejat amb la pandèmia"

Però algunes d'aquestes crisis, especialment la Covid i la situació a la Xina, han generat també un canvi de paradigma en la logística i relacions internacionals. El que abans ni es qüestionava, com fabricar a la Xina, ara es posa en dubte. Fins i tot Apple s'ho planteja. "La globalització i un món interconnectat, que sempre donàvem per fet, s'ha replantejat amb la pandèmia", ha reflexionat Cernadas.

Això ha provocat el moviment de moltes empreses d'acostar la producció a Europa i de veure la necessitat de ser més autosuficients en àrees com els semiconductors. I el que semblava inamovible, no ho és tant. Per exemplificar-ho, Enric Juliana ha posat d'exemple Huawei: fa pocs anys, era un dels mòbils més utilitzats; per un veto d'Estats Units ha fet pràcticament que hagi desaparegut.

Pol Morillas: "No estem en una tercera guerra mundial o en una guerra freda"

Res és immutable i l'empresa n'ha de ser conscient. Així ho ha resumit Jaume Vives: "La interdependència econòmica entre nacions és un equilibri molt fràgil que es pot trencar de cop". El futur és incert, cal veure com evolucionen les relacions entre les grans potències, Estats Units i la Xina.

Finalment, Pol Morillas ha volgut deixar un missatge positiu. L'economia sembla que s'imposa i moltes potències no els interessa el conflicte. "No estem en una tercera guerra mundial o en una guerra freda, perquè moltes potències ho volen evitar", ha conclòs.

I Cèlia Cernadas ha enviat un prec a les empreses i dirigents, mirant cap als països poc desenvolupats, on 3.000 milions de persones gasten menys energia del que consumeix una nevera: "Incorporem a la nostra presa de decisions la part més perifèrica del planeta".