• Territori
  • El New Art Centre de Reus neix amb vocació de referent mundial en l'art tecnològic

El New Art Centre de Reus neix amb vocació de referent mundial en l'art tecnològic

L'espai impulsat per la New Art Foundation, situat a la carretera de Constantí, exposarà i conservarà obres artístiques que tenen alts nivells d'obsolescència

Imatge d'una de les obres del New Art Centre de Reus | Eloi Tost / ACN
Imatge d'una de les obres del New Art Centre de Reus | Eloi Tost / ACN
Redacció VIA Empresa | ACN
Barcelona
30 de Setembre de 2025 - 03:52

La New Art Foundation de Reus ha presentat aquest dimarts el New Art Centre (NAC), un nou centre de conservació i exposició d'art electrònic ubicat a la carretera de Constantí que aspira a convertir-se en un referent del sector, davant la manca d'espais similars arreu del món. L'equipament, que obrirà les portes al públic el pròxim 9 d'octubre, disposa de 3.000 metres quadrats de zona expositiva, magatzems, tallers i una sala d'audiovisuals i conferències. El NAC s'estrenarà amb l'exposició Hello World, un recorregut per 60 anys d'art tecnològic a través d'una trentena de peces de la New Art Collection —anteriorment coneguda com a BEEP Collection—.

 

Més enllà del vessant divulgatiu d'art, el centre es diferencia especialment per dedicar-se a la custòdia, conservació i restauració de peces d'un tipus d'art que surt de la tendència convencional. De fet, la New Art Foundation ja fa anys que treballa ajudant en la creació d'obres i exposicions d'art tecnològic arreu del món. El seu impulsor i president, Andreu Rodríguez, volia tancar el cercle amb un espai propi que permetés especialment conservar i restaurar unes peces que per les seves característiques tenen uns alts nivells d'obsolescència.

Per la seva banda, el director artístic del NAC, Vicente Matallana, ha explicat que “els artistes no tenen mitjans” per conservar obres que generalment són de gran format i que requereixen coneixements tècnics concrets, ja que en alguns casos estan desenvolupades amb un programari específic. Segons Matallana, de molts artistes importants del moviment s'han perdut un 70% de les creacions dels últims 50 anys.

 

A banda de la custòdia, conservació i restauració, el centre també vol acompanyar els creadors. “El NAC ajuda l'artista amb infraestructures, recursos econòmics i materials, serveis i un fòrum on trobar-se i poder debatre”, ha explicat Rodríguez. Això el converteix en un espai “singular” que té “ambició de territori”.

Visites guiades fins al desembre

El NAC té previst fer la inauguració oficial del centre, tot i que no serà d'accés públic fins al 9 d'octubre. Des d'aquell dia, i fins al desembre, els creadors han establert un sistema de visites guiades, de dijous a diumenge, a un preu de 14 euros. La directora general de l'espai, Montse Grau, ha indicat que “la visita acompanyada és important”, perquè de la mà d'un expert les obres agafen una altra dimensió i el visitant té “una altra perspectiva”. L'objectiu és situar-se entre els 12.000 i els 15.000 visitants l'any. “Són xifres conservadores”, ha afirmat Rodríguez.

Una de les particularitats del NAC és que els visitants també podran passejar pels magatzems i tallers. Una idea que els impulsors van agafar d'espais similars que hi ha a Rotterdam, Karlsruhe o Basilea. “És com entrar a la cuina d'un restaurant”, ha comparat Matallana.

El New Art Centre s'ha finançat amb fons propis de la New Art Foundation, però també ha comptat amb la col·laboració d'una trentena d'empreses privades —majoritàriament del Camp de Tarragona—, així com de l'Ajuntament de Reus, la Diputació de Tarragona, el Ministeri de Cultura i la Generalitat de Catalunya.