Nova fórmula per a un motor de Catalunya

Després de perdre 50.000 llocs de treball, el Baix Llobregat confia en la logística i el turisme, sense renunciar al seu pilar industrial

La tercera comarca més poblada de Catalunya, el Baix Llobregat, busca alternatives a la crisi. La recessió i l'atur han portat als actors socials a treballar de la mà per buscar alternatives per una comarca amb una taxa d'atur del 17,2% i que ha perdut els darrers quatre anys més de 50.000 llocs de feina. Tradicionalment fonamentada en la indústria, es troba immersa en un procés per redefinir la seva economia. Els serveis, el turisme i l'agricultura són les tres grans oportunitats.

Com a la resta de Catalunya, el sector de la indústria és el més tocat: el 80% de les persones afectades per un expedient de regulació d'ocupació (ERO) treballava en aquesta àrea i d'aquestes, més de la meitat es dedicava a l'automoció, el motor econòmic de la zona nord de la comarca per la presència de la fàbrica de Seat i la seva indústria auxiliar.

Fidelitat a la indústria
"Necessitem mesures urgents davant d'una situació greu", assegura el president del Consell Comarcal, Joaquim Balsera (PSC). Pel màxim responsable de l'ens comarcal, el Baix Llobregat "no pot renunciar a la seva indústria malgrat l'arribada de noves propostes", com ara la intenció de Neinver de construir un gran outlet a Viladecans.

I és que, malgrat la crisi, la indústria continua aportant el 27% del producte interior brut (PIB) de la comarca, que alhora contribueix amb el 10% de la riquesa generada a Catalunya. "La indústria d'aquesta zona és una de les claus de l'economia de Catalunya i d'Espanya", diu la presidenta de l'Associació d'Empresaris del Baix Llobregat i L'Hospitalet (Aeball), Rosa Fiol, que considera que "s'està produint una transformació lògica en aquest tipus d'indústria".

"Tenir una empresa a aquesta zona és car, és rendible per a empreses de serveis o logística, que tenen com a valor afegit la seva ubicació, però les indústries tradicionals busquen altres llocs perquè necessiten molt d'espai", diu Fiol.

La responsable de la patronal de la zona apunta a la internacionalització com una de les sortides per a les empreses davant de la baixada de la demanda interior, "que encara no ha tocat fons". "Per internacionalitzar-se les empreses han de ser competitives, tenir preus ajustats i estàndards de qualitat i és necessari un esforç important que no totes poden fer per poder aconseguir aquestes característiques".

Aprofitar l'aeroport i els creuers
El secretari general de la UGT del Baix Llobregat, Xavier Juanto, considera que el futur passa per "no estancar-se en una activitat". Pel secretari general de la UGT a la zona, cal reforçar el sector logístic, fonamentalment a la zona Delta on es troba l'aeroport del Prat, que dóna feina a més de 10.000 persones, i incrementar els serveis per als usuaris dels creuers, aprofitant que Barcelona és la segona destinació dels creueristes d'Europa i que molts fan escala al Prat.

També obre nous camins el turisme, gràcies a atractius de la comarca com la Colònia Güell, les Coves del Salnitre o les mines prehistòriques de Gavà, i l'agricultura, una activitat pràcticament residual a la zona fins ara.
 

Principal sector: Indústria, construcció, logística
Taxa d'atur: 17,2%
Principals empreses: Seat, Solvay, Damm, Roca, Mecalux
Infraestructures: Aeroport del Prat, autopistes i autovies (C-32, C-31, A2, AP7), Zona d'Activitats Logístiques (ZAL), Moll Prat del Port de Barcelona
Reptes: Finalització d'infraestructures, com la variant de la N-340 a Vallirana. La prolongació de la C-32 La construcció de la R3 de Rodalies Soterrament de les vies a Sant Feliu i a L'Hospitalet

I aquest dijous, a VIAempresa, crònica econòmica des del Bages. Rep l'alerta.

Avui et destaquem
El més llegit