Ruscalleda vs. McDonalds

El restaurant de Sant Pol de Mar compta amb 30 persones per atendre nou taules; per contra, a la cadena de fast food més gran del món hi mengen uns 60 milions de persones al dia. Dos models oposats d'èxit empresarial

Treballar amb passió per fer feliç a la gent. Aquest és l'element comú que comparteixen dos models de negoci tan oposats com el que representa la cuinera Carme Ruscalleda i la cadena McDonalds. "Potser som dos pols oposats dins el mateix sector, però l'objectiu de cara al client és el mateix", remarca Eduard Rosàs, propietari de cinc franquícies al Maresme i el Vallès de la popular cadena de fast-food.

En un dinar-debat organitzat pel Barcelona Maresme Business Club entre la cuinera del Sant Pau, màxim exponent de l'alta gastronomia del Maresme, i Eduard Rosàs, els empresaris assistents van constatar que, contra tot pronòstic, els dos models tenen molts més punts en comú del que es podia esperar. "Quan la gent va a un restaurant es vol divertir i que passin coses a la taula", va explicar Ruscalleda, conscient que la seva missió, al final, és la de "fer feliç a la gent". També l'objectiu de McDonalds és el de fer feliços els clients i "aconseguir que marxin satisfets i amb ganes de repetir l'experiència", va afegir Rosàs. I per fer feliç als clients, van tornar a coincidir Ruscalleda i Rosàs, el secret radica en "treballar amb passió" i amb les mateixes ganes del primer dia.

Treballar amb qualitat d'estrella
Carme Ruscalleda, propietària i xef del restaurant Sant Pau de Sant Pol i l'única dona que disposa de set estrelles Michelin (tres pel restaurant de Sant Pol, dues a Barcelona i dues pel seu restaurant a Tòquio), va explicar que la passió i "la voluntat de fer les coses a la teva manera" han estat sempre els seus principals motors. "Perquè arribi l'estrella no s'ha de treballar per l'estrella, però si amb qualitat d'estrella", va explicar, convençuda que la bona cuina no és només aquella que posa productes de qualitat al plat, sinó també la que és capaç de construir un relat sobre el territori i la cultura del país, i també la que cuida l'aspecte del local, les estovalles, els coberts, els vins i tota mena de detalls que contribueixen a una experiència única.

Un altre dels aspectes que Ruscalleda va assenyalar és la importància d'innovar i de cercar noves fórmules i receptes per oferir una carta renovada cada temporada. Per innovar, va explicar, cal observar, llegir, investigar i provar sense parar, va afegir. Fruit d'aquesta recerca, per exemple, sorgeixen els nous productes que Ruscalleda presentarà pròximament, entre els quals destaca una tapa que combina les tradicions gastronòmiques del Maresme i del Japó. La innovació i la qualitat, va puntualitzar la cuinera, van lligades a l'esforç i el treball continuat, i també "a molts sacrificis". "Quan la cuina t'emociona és perquè té un discurs, i al darrere d'aquest discurs hi ha qui ha suat la samarreta", va assegurar.

Ruscalleda va explicar que actualment el seu restaurant compta amb unes 30 persones per atendre només nou taules, una xifra que il·lustra el tipus de servei i atenció que es pot trobar en els seus restaurants. Aquesta dada contrasta amb la que presenta una cadena com McDonalds, on hi mengen uns 60 milions de persones al dia i on la seva prioritat, per definició, és oferir un servei ràpid i eficient.



Gestionar un equip de 800 persones
Garantir aquesta immediatesa en el servei sense rebaixar els nivells de qualitat és el repte diari al qual fa front Eduard Rosàs al capdavant de les cinc franquícies de McDonalds que dirigeix. "Mantenir el nivell d'exigència diari és el més complicat", va reconèixer, explicant que els productes de la casa passen per una cadena d'excel·lència alimentària i continus controls sanitaris. Rosàs també va explicar que una altra dificultat en una cadena com aquesta és la de gestionar correctament un equip de més de 800 persones.

Per altra banda, la continuïtat i l'èxit de McDonalds implica innovar contínuament i oferir productes nous i diferents dels seus clients, un repte gens fàcil tenint en compte que el seu model ha estat imitat per infinitud d'altres empreses que, sovint sent de menors dimensions, poden adaptar-se molt més ràpidament a les necessitats del mercat.
Avui et destaquem
El més llegit