Destinar el 20% del salari per anar a treballar

El Vallès Occidental és la comarca que implica un cost afegit més elevat en desplaçaments

El desplaçament en transport públic pot superar l'hora de durada
El desplaçament en transport públic pot superar l'hora de durada

Els treballadors dels polígons industrials de l'àrea metropolitana de Barcelona poden arribar a destinar més d'un 20% dels seus salaris als desplaçaments, segons un estudi de la UGT que denuncia "deficiències greus" en el sistema de transport públic. Això provoca que sovint no hi hagi més alternativa que moure's en transport privat, amb les conseqüències en la mobilitat i el medi ambient que suposa.

El Vallès Occidental és la comarca més industrialitzada de la regió metropolitana i una de les que implica un cost afegit més elevat en desplaçaments. Per exemple, el preu en temps i diners per anar a polígons de Terrassa amb transport públic arriben gairebé als 600 euros mensuals, mentre que fer-ho en vehicle privat se situa al voltant dels 500 euros. El desplaçament en transport públic pot superar l'hora de durada, mentre que en cotxe és de més de trenta minuts.

Encara més extrem és el cas per anar a polígons de Vacarisses, també al Vallès Occidental, on el cost, sumant el preu del transport i el temps perdut, està per sobre dels 900 euros cada mes, segons la UGT. Els desplaçaments superen els 90 minuts. El sindicat ha indicat que aquesta despesa s'ha calculat a partir del cost dels bitllets de transport, peatges i combustibles més el del temps invertit fins a arribar al lloc de treball.

"Esperpèntic"

"Durant la crisi econòmica s'ha aguditzat la precarietat laboral i volem deixar patent que no només és una qüestió de la devaluació salarial, sinó que s'han incrementat d'una manera substancial els costos en temps i diners de la gent per anar treballant", denuncia el secretari de l'UGT de la Regió Metropolitana, Josep Sancristofol, que qualifica de "problema molt greu" la situació del transport públic i la "manca d'inversions".

A més, incideix en què és "esperpèntic" que hi hagi llocs de feina on encara no es pugui arribar en transport públic o que surti més a compte utilitzar el vehicle privat, "més quan hi ha un problema claríssim de contaminació i comencen les restriccions de cotxes".

És per això que des del sindicat demanen noves polítiques que capgirin aquesta situació, com la implantació d'una T-Treball per abaratir el cost del transport dels treballadors i descomptes en els peatges.

Més informació
Augmenta l’afluència de passatgers al transport públic català
Els trens de Rodalies transporten 62,6 milions de passatgers
Rècord del transport públic: 985,6 milions de viatges el 2017
Avui et destaquem
Comentaris