Lleida, marca global

Controlar la producció des de l'inici i implantar-se i treballar amb els actors locals, claus de l'èxit de Teresa Carles, Sofos Energia i Doctor Music

Els empresaris lleidatans durant la 29a Trobada Empresarial al Pirineu, Jordi Barri, Juan Mayoral, Neo Sala i Lluís Foix| ACN
Els empresaris lleidatans durant la 29a Trobada Empresarial al Pirineu, Jordi Barri, Juan Mayoral, Neo Sala i Lluís Foix| ACN

Controlar els processos de producció des de l’origen i treballar des del territori i amb els actors locals són algunes de les claus que han ofert els empresaris lleidatans a la taula rodona de la primera jornada de la XXIX edició de la Trobada Empresarial al Pirineu, que s’ha inaugurat aquest dijous a la Seu d’Urgell. Sota el títol d’Experiències empresarials d’èxit amb clau lleidatana, els responsables de les companyies Teresa Carles, Sofos Energia i Doctor Music han assenyalat la importància de “detectar les necessitats de mercat, però fent-ho comptant amb el territori i des del territori”. Una manera de convertir Lleida en un trampolí per aconseguir una marca global.

Barri: “Vam muntar un restaurant vegetarià a Lleida, una terra de caragols i carn a la brasa”

“Vam muntar un restaurant vegetarià a Lleida, una terra de caragols i carn a la brasa”. Amb aquestes paraules, Jordi Barri, CEO de Teresa Carles, recordava els inicis de la seva empresa, que el 1979 va instal·lar el primer establiment vegetarià a la capital del Segrià. “La visió empresarial de la meva família es va caracteritzar per ser capaços de crear un restaurant vegetarià per a no vegetarians”. Per fer-ho possible, s’ha centrat a confiar amb el producte per “controlar el procés i estandarditzar-lo des de l’origen, alhora que desterràvem la idea que la cuina saludable havia de ser avorrida. Apostem perquè sigui divertida”.

Marca de referència del healthy food

A partir d’aquesta premissa, Teresa Carles ha construït una marca basada en el concepte de vida saludable. “Els nostres clients ja no ens demanen només un restaurant”. Desenvolupant aquesta estratègia, la companya ha obert sis restaurants a Catalunya, un d’ells amb 1.000 comensals diaris a Barcelona. De la mateixa forma, Teresa Carles col·labora amb una botiga d’H&M a Barcelona i la venda online li ha permès arribar a 850 milions de consumidors a tot el món.

El públic de la Trobada del Pirineu | Genaro Massot

El públic de la Trobada del Pirineu | Genaro Massot

Entre 2017 i 2019, Teresa Carles invertirà 12 milions d’euros per desenvolupar nous productes. De fet, el seu CEO va oferir a una directiva dels supermercats lleidatans Supsa, que opera amb la marca Plusfrec, vendre els seus productes als seus establiments.

Implantació local per arribar als EUA

En la mateixa línia, el CEO de Sofos Energia, Joan Mayoral, ha destacat que la implantació local, no només des de la seu lleidatana de l’empresa, permet “oferir un millor servei”. La companyia, especialitzada en la fabricació, la instal·lació i el manteniment de les plaques solars, ha anunciat que crearà una nova seu als EUA.

Mayoral, que ha recordat que la companyia té seus al Carib i a Llatinoamèrica, ha assegurat que “conèixer el país i implantar-se allà implica una inversió forta, però és una aposta per donar els millors serveis possibles”.

Sofos Energia ha desenvolupat la seva estratègia a un sector emergent, però greument perjudicat per la retirada de les primes a les energies renovables. En aquest context, Mayoral ha explicat que ens vam trobar amb la situació de “reinventar-nos o morir”. A partir d’allà, l’aposta l’ha portat a posicionar-se en nous mercats mitjançant partners.

La marca global del Doctor Music

Construir una marca global des d’un territori com les Valls d’Àneu, on fa més de 20 anys es va celebrar el Doctor Music Festival, ha sigut l’exemple que ha presentat el promotor Neo Sala. “No he pensat mai que sóc un empresari, sinó un promotor de concerts”, ha comentat Sala, fundador de Doctor Music, l’empresa que va organitzar el festival a Esterri d’Àneu.

Sala: “Fer un festival a Esterri d’Àneu surt un 30% més car que a Barcelona”

Per al 2019, en què està previst se celebri una edició reencarnation del certamen, Sala defensa la necessitat de treballar amb l’entorn i el territori per poder tornar a fer una marca transversal. Com a novetats pel Doctor Music Festival, Neo Sala ha anunciat la voluntat de l’organització de subministrar un fast food de qualitat, ser respectuós amb el medi ambient i fins i tot millorant el paisatge. Sala, famós per ser el promotor de concerts a Espanya de Bruce Springsteen, Tina Turner o Dire Straits, ha advertit que “fer un festival a Esterri d’Àneu surt un 30% més car que a Barcelona”.

Amb un auditori de gairebé 600 empresaris, els responsables de les empreses que han participat en la taula rodona han emfatitzat la importància de què les claus de l’èxit estiguin pensades des del món local amb una mirada global.

Més informació
Les claus d'èxit dels empresaris lleidatans
Els empresaris també van de colònies
Avui et destaquem
Comentaris