• The Spanish Bookstage, una fira editorial digital

The Spanish Bookstage, una fira editorial digital

Dues emprenedores posen en marxa un Marketplace de drets d'autor en llengua castellana i catalana

Anna Ascolies i Martina Torrades, fundadores de The Spanish Bookstage
Anna Ascolies i Martina Torrades, fundadores de The Spanish Bookstage
Aiats Agustí
Periodista
14 de Gener de 2016 - 05:30
És la primera plataforma informativa sobre compravenda de drets d'autor de llibres en llengua espanyola i catalana. "És la primera vegada que existeix una eina d'aquestes característiques al nostre mercat que va adreçada al professional editorial internacional", explica Anna Ascolies, cofundadora, juntament amb Martina Torrades, de la plataforma The Spanish Bookstage. El web, òbviament, es troba totalment en llengua anglesa i està pensada per donar el màxim d'informació sobre "el què succeeix en els nostres mercats", diu Ascolies, per tal que "qui estigui interessat a comprar drets d'autor estigui al dia".

El web funciona com un agregador de notícies sobre el món editorial que puguin interessar a fora. Alhora hi inclouen un Who is who –que encara no està en marxa-, una base de dades sobre quins són els principals actors (empreses i professionals) en aquest sector a Espanya i Amèrica Llatina. "Funcionarà com una mena de LinkedIn del sector i també inclourà ofertes de feina", explica l'emprenedora.

The Spanish Bookstage busca facilitar la vida als professionals del lector. Els gestors de drets –agències literàries o empreses editorials- fan servir l'eina per introduir la seva informació i operacions, i "en són els més interessats". De manera tradicional aquest mercat funciona mitjançant el contacte directe entre agents literaris i editors (per correu, trobades, reunions, coneixences, etc.), cosa que dificulta molt l'exercici al professional estranger, "sobretot per la ingent quantitat d'informació". A més, la plataforma informa en temps real sobre l'actualitat editorial: "L'última operació que tenim és la venda d'uns drets editorials de Random House Mondadori d'un llibre en castellà a una editorial coreana, aquesta venda pot interessar a altres editorials per comprar aquests drets en un altre país".

El web funciona des d'abril del 2015 en format beta, però el llançament oficial va ser al setembre. Actualment el 70% d'agències literàries de l'Estat espanyol ja estan registrades i hi participen activament, així com "departaments de grans grups com Planeta o Random House", subratlla Ascolies. Les dues emprenedores van rebre ajuda de Barcelona Activa per posar en marxa el pla de negoci i van poder accedir, així, a un préstec de l'Institut Català de les Indústries Culturals. Des d'ençà que es troben incubades a l'acceleradora de Glòries.

Un referent anglès
Aquesta eina, de fet, és una versió millorada i actualitzada de la plataforma Publishers Market Place, que funciona pel mercat de llengua anglesa. Les dues sòcies, que provenen del món editorial i havien estat agents literàries i editores, havien estat usuàries d'aquest portal. "Aquesta és una web de referència a tot el sector editorial mundial, però és antiga i està antiquada". Tot i això, té entre 30.000 i 40.000 subscriptors que la visiten cada dia per estar al dia de l'actualitat al món editorial.

"El nostre mercat no té les dimensions que té l'anglès, però la potència hi és i tenia tot el sentit que existís una plataforma d'informació de compravenda de drets", explica Ascolies. Aquesta plataforma funciona actualment de manera freemium: "Pròximament anirem tancant el web progressivament, passarà a ser premium durant les pròximes setmanes i funcionarem per subscripció".

Saltar l'Atlàntic
Tot i que l'aventura va començar a Espanya, The Spanish Bookstage ja va néixer amb vocació internacional. "Al mes de novembre vam ser a la fira de Guadalajara, a Mèxic, que és la més important al sector en llengua castellana i que ens va ajudar molt a incorporar la presència d'aquests editors colombians, argentins i mexicans, sobretot", diu Ascolies.

L'objectiu pel 2016 és, precisament, potenciar la participació d'Amèrica Llatina dins de la plataforma. Amb aquest objectiu, però també per donar a conèixer The Spanish Bookstage, aquestes dues emprenedores estan visitant totes les fires del llibre més importants: Frankfurt, Londres i Bolonya. "Venim a ser una extensió de les fires del llibre però en l'àmbit digital, que és la tendència que està creixent", explica Ascolies.

A més, apunta l'emprenedora, "quan comenci la versió prèmium ampliarem serveis. Ens volem convertir en un referent al sector".